kombiskapet nesten ferdig

magne1972

Moderator
her er kombiskapet nesten ferdig, med perlick 575 krana montert, og termostaten provosorisk oppkoblet for testing.
 

Vedlegg

  • kjøleskap.jpeg
    kjøleskap.jpeg
    123,5 KB · Sett: 2.779
  • innside.jpeg
    innside.jpeg
    128,6 KB · Sett: 2.776
  • termostat.jpeg
    termostat.jpeg
    116,4 KB · Sett: 2.787
140 cm høyde 55 cm bredde.
skal feste driptray på shanken, og stive av døra på innsiden av shanken med noe. temperaturkontrolleren skal intergreres i skapet på toppen, og erstatter da den originale termostaten.
 
Tøft!

Anbefaler å stive av hylla også! Jeg hadde en nesten-tabbe med ei hylle som knakk...
 
Clausthaler, stemmer det. ;D
godt å ha når jeg skal ut å kjøre etterpå.
ikke laget alkoholfritt hjemmebrygg enda. Har skjønt at det ikke er så enkelt heller, så derfor Clausthaler ja  ;D
 
Skikkelig kjekk løsning  :)

Fungerer termostaten bra? Har en slik liggende, men ikke somlet meg til å montere/teste den enda.
 
kjempetermostat, men tror jeg må isolere bedre mellom lufta og føleren, slik at den måler nøyaktigere vørteren, og ikke lufta. for temperaturen stiger momentant når døra åpnes, og da starter skapet.
 
Det var skikkelig kjekt å høre, den er jo usaklig billig!  ;)

Er vel også mulig å plassere sensoren i selve ølet siden den er vanntett, men jeg kommer nok til å lage en isoleringslomme mtp. infeksjoner og sånt. Planen her er å få tak i en gammel fryser og bruke en 24 W skovarmer som varmekilde.
 
sensoren er beregnet for akvarier, så mulig den tåler/er beregnet for nedsenkning i væske, men det er upraktisk, for tettningen av gjæringskaret, infeksjonsfaren, og videre bruk når du ikke gjærer.
Jeg har ikke koblet til varmekilde til denne da det slik jeg ser det er et luksusproblem med for kjølig gjæring (i et så lite skap fyrer jo vørteren en del også) ;D
det geniale med termostaten er jo tidsforsinkelsen som er justerbar for å unngå at kjøleskapet starter og stopper i tide og utide, for slik knekker jo kompressoren rimelig kjapt. electrolux har samme tidsforsinkelse innebygget i sine termostater. mulig alle kjøleskap har det? :jaha:
 
Jeg er i ferd med å koble opp temperaturkontrollern for første testing. Men jeg er litt usikker på hvordan greiene skal kobles. Nå har jeg bare koblet til et enkelt støpsel fra kjøle-og varmekrets. Men så begynte jeg å se på denne siden, derfor lurer jeg på hvordan du har koblet dette?
 
jeg har koblet en stikkontakt fra 220V uttaket til 1 og 2. dette gir strøm til termostaten.
siden den brukes til et kjøleskap på 220V, har jeg tatt en leder fra 2, over til 7. og en leder fra 1 til stikkontakt til kjøleskap
deretter en fra 8 til stikkontakt til kjøleskap.
dermed får jeg 220V termostatstyrt til stikkontakt til kjøleskapet med kjøleregulering.
hvis du fortsatt har problemer, post her, og jeg kan ta bilde, og tegne opp.... lykke til :)
 
Aha, da har jeg nok tenkt litt feil her ja. Hvis det ikke er for mye jobb så hadde det vært kjekt med et bilde ;) Siden jeg skal bruke både kjøl og varm så bør jeg vel følge eksempelet jeg linket til
 
skal tegne å ta bilde nå, men anbefaler ikke at du følger det eksempelet, ser veldig hjemmelaget ut... :)
sukkerbiter er ikke det flotteste jeg vet..
 
her er oppsett for kjøling.
hvis du skal ha varme også, så er prinsippet det samme.
 

Vedlegg

  • stikk.jpg
    stikk.jpg
    352,5 KB · Sett: 2.817
Takker så meget til begge to  :)

Da blir det nok kobling av boksen snart, men først blir det én uke med drikking av verdens beste øl i Brussel!  ;D
 
Da har jeg brukt STC-1000 en stund og jeg må si meg svært fornøyd. Jeg lurer på om det er noen data/elektro genier her inne som har noen formening om hvordan denne termostaten kan kobles til en pc? Det hadde vært helt superb. siden jeg er hjemme bare i helgene og det hadde vært genialt å kontrollert gjæringstemperatur via nettet.

Jeg lurer også på en ting angående justering av gjæringstemp. I går satte vi en quadruppel som må opp på ca. 27 - 28 grader for å gjære ut. Gjæringen har enda ikke nådd særlig høye temperaturer og jeg må snart stikke bort for resten av uka. Det som kan gjøres er å få termostaten til å holde temperaturen i øl'n på denne temperaturen, problemet med det er vel at gjæren helst skal nå høy temp av seg selv (ikke ved oppvarming). Derfor kontrollerer termostaten nå temperaturen i lufta som i øyeblikket ligger på ca. 18 grader, og håpet er at gjæra skal varme den opp selv.

Er det noen som har en formening om det vil være ok og justere temp. vha. oppvarming og nedkjøling istedet for å la gjæra gå fritt? Selvsagt forutsatt at differanse mellom maks. og min. temp er forholdsvis lav slik at store temperatursvingninger ikke oppstår. Jeg oppdaget forresten under gjæring av #100 klon at temperatur i kjøleskapet måtte ligge på 11 - 12 grader for at ølet skulle holde ca. 20 grader under stormgjæringen, altså en ekstrem varmeutvikling.
 
Tilbake
Topp