Kommentarer til oppskrift på Citra Amber

lpm

 
Jeg var på årets hjemmebryggerdager hos Nøgne Ø, hvor det ble laget Amber. Jeg likte spesielt godt en variant jeg fikk smake som var tørrhumlet aggressivt (100g tørrhumle for 25 liter) med Citra. Jeg liker også veldig godt Haandbryggeriets citra single hop pale ale "Humlesus". Jeg har derfor lyst til å lage noe citrabasert. Jeg har før bare laget ferdigsettene til bryggselv.no, så dette blir første gang jeg setter sammen en oppskrift selv.

For malten tar jeg utgangspunkt i nøgne sin amber: 15° Plato (1.061 SG), 78% Maris Otter, 14% Munich 25 EBC, 8% Crystal 120 EBC. Siden jeg ikke prøver å klone, så runder jeg av til praktiske mengder. For 25 liter sier beersmith at dette skal gi en SG på 1.057:

5.0 kg Maris Otter (77%)
1.0 kg Munich (8%)
0.5 kg Crystal (15%)

Ettersom citra er "dual-purpose" tenker jeg å gjøre ting enkelt og lage en single hop. Nøgne sin amber er 30 IBU. Bryggselv sin APA er 31 IBU (http://www.bryggselv.no/products/american-pale-ale-gahr-edition). Jeg bruker derfor deres hop schedule, bortsett fra at jeg øker tørrhmlingen ganske kraftig, og justerer opp bitterheten litt. Omregnet til 12% aa citra blir det da ca:

10g 60 min
30g 15 min
40g 2 min
50g tørrhumling fra dag 5.

Dette blir 130g humle. Jeg må uansett kjøpe 200g, så kan hende jeg øker humlingen noe.

Jeg kommer til å lage en 1.2 liter gjærstarter fra ett rør WLP007 vha. magnetrører og 50g lys DME.

Jeg brygger på BeerBrew 30.

Kommentarer?
 
Litt mer DME i gjærstarteren, 100gr/pr liter blir bra

På min Vollene/NØ Amber hadde jeg 100gr Citra og drøye 50gr Centennial, så du kan jo teste med litt mer tørrhumle.
 
Hei.

Jeg kontaktet Haandbryggeriet, og fortalte at jeg var hobbybrygger , og spurte pent om de kunne dele oppskriften.

Jeg fikk som svar at de ikke hadde som praksis å dele bryggeoppskrifter.  Så da så......
 
lpm skrev:
Jeg liker også veldig godt Haandbryggeriets citra single hop pale ale "Humlesus".

Dette fikk du høre fra gutta selv at humlesus er en single hop? Hjelper litt iom at det er noen av oss som prøver å klone denne.
 
Jeg ville muligens dratt IBU opp til 35-40 for et mer balansert øl, bør ha en ratio på rundt 0.6 for bitter (IBU:OG)
 
Hentet dette fra tråden om hjemmebryggerdagene på Nøgne 2012:

"
Oppskriften var sånn cirka:

15° plato
30 IBU

78% Marris Otter
14% Munich 25 EBC
8% Crystal 130-150 EBC

67 °C i ?? minutt
72 °C i ?? minutt

Chinook 90 minutt 30 IBU
Bobek 5 minutt 150 g/HL
Saaz Whirlpool 750 g/HL
EK Golding Whirlpool 150 g/HL
"

Hentet herfra: http://forum.norbrygg.no/index.php?topic=13449.0
 
I følge hva jeg har både lest og hørt så beregner NØ kun IBU etter bitterhumlen så øk den til ca 30 IBU.
Har brygget noe lignende flere ganger å hvis den blir for heftig for deg i starten så tar det ikke lang tid før humlenivået daler til et akseptabelt nivå  :biersmile:
Har alltid brukt en annen humle sammen med citra som feks. cascade eller amarillo, eller alle tre.
Blitt knall hver gang, og er den ikke for heftig så er det en øl alle kan like, det er i hvert fall min erfaring.
 
Svar fra Haandbryggeriet ved forespørsel om oppskrift på Humlesus:



vi gir ikke bort oppskriften, men riktig som du nevner det er citra og en singel hop, ibu er 35


Rune Eriksen
rune@haandbryggeriet.no
90528621
Talking and selling
haandbryggeriet.no/.net

ny haandlogo liten
 
Tilbake
Topp