Kompakt HERMS og forsinkelse for oppvarming

Jeg driver nå og handler inn dill og dall jeg trenger for å bygge et lite HERM-system for brygg på 10-12L. Jeg gjør det kun for moro skyld... Ølet mitt er godt, men jeg kan ha det ennå mer morsomt mens jeg brygger. Få litt følelses av å være i maskinrommet på et dampskip! Men på budsjett. Jeg tror jeg skal klare å holde det under 3000,- med litt skrotnisseri.

Kjelene mine er på 16 og 18 liter, og til nå har jeg brukt ei wilfa kokeplate på 2Kw som jeg og tenkte jeg skulle bruke på en HLT styrt av en PID, og så sirkulere vørteren gjennom en spiral. Jeg håper at dette oppsettet skal være såpass kompakt at det ikke tar altfor lang tid å få opp tempen for stegmesking og utmesking. Er det lurere å kjøpe et varmeelement på ebay som jeg kan montere inni kjelen? Vil det kanskje være mer effektivt? Jeg tenkte jeg og ha et enkelt lag med isolering rundt HLTen for at temperaturøkning ikke skulle ta så lang tid. Men vil temperaturfall da går for tregt, eller kanskje dette egentlig ikke er et problem?

Jeg har også fundert på å sette meskekjelen på kokeplata og heller kjøre RIMS ved å bare pumpe vørteren rett fra bunnen og til toppen. Men det er liksom ikke like kult :p Jeg er også litt betenkt for at det kan bli litt for varmt akkurat i bånn. Jeg ser også at noen bygger små varmevekslere, jeg hadde håpa på at en HLT med maks 15L skal kunne være kjapp nok til å fungere som en "stor-liten" varmeveksler... Men om en kompakt varmeveksler med et element på 2Kw klarer å varme opp vann kjapt nok for kontinuerlig skylling så trenger jeg ikke kjøpe en tredje kjele...? Det er tross alt ikke så mange litrene det er snakk om, så selv om pumpa går litt sakte så vil det ikke ta så inn i helsikes lang tid at det gjør noe.
 
Du får ikke pid'et en induksjonsplate da den må skrus på manuelt og bestemme effekt på nytt hver gang piden kutter strømmen.
 
Vanlig, gammeldags kokeplate. Må enten fjerne regulatoren så den står permanent på bånn gass, eller bytte ut den innebygde termostaten med en slags "gain"-funksjon som ikke bare slår av og på, men bestemmer watt til plata. Mulig det er både overflødig og unødvengi komplisert, men jeg er litt redd for å svi noe. I en HLT spiller jo ikke det noen rolle. Jeg har bare hørt jålete kaffesnoker snakke om "brent vann"
 
Ådæven! Takk! :) Dette ser jo bra ut! Jeg vingler veldig på hvordan detaljene skal løses, men jeg tror faktisk dette ga svar på de fleste spørsmålene. Du kjører ikke kontinuerlig skylling? I seg selv er ikke det noe mål, men jeg vil erfare det selv.

For enkelhets skyld så tror jeg at en kopi av oppsettet ditt er det enkleste utgangspunktet. Jeg har allerede slakta en vannkoker, får se om jeg har lyst å lage en petter-smart løsning, eller om jeg går for en enklere (og sikker også egentlig billigere) variant av typen du har.
 
Foreløpig øser jeg skyllevann over. Bruker ca 40 min. Så det kan nok kalles manuelt kontinuerlig. Ser du på det andre anlegget på linken har jeg en pls for mengde, og flotør til nivået.
 
Det må jeg si, det var et ganske gjennomført hjemmebryggeri. Du er kanskje ingeniør? Nivåbryterne er interessante, men de er vel i utgangspunktet kun sensorer som må gjennom PLSen for å gjøre noe? Jeg tenker at for et veldig lite system så vil stor presisjon på skylling ikke være så kritisk at jeg ikke kan skru på en knott et par ganger for å sikte meg inn. Jeg er forbausa over varmeveksleren din! Den er veldig rett på sak og "vakkert enkel og stygg".

Jeg har litt aversjon mot mye elektronikk, det er ikke min sterke side! Sammenligningen med å pleie en dampmaskin eller en sier endel om min tilnærming. Om jeg kunne smidd delene ville jeg heller gjort det enn å programmere de :) Men jeg er ikke bakstreversk! Alltid gøy å lære noe nytt!

Edit: På bildet hvor varmevekslerkveilen ligger oppi ei bøtte under springen, er det for å kjøle ned vørteren som et ledd i meskeprosessen, eller er det en "omvendt" kjøleprosess hvor vørteren går gjennom en kveil oppi kaldvann istedenfor kald vann gjennom en kveil oppi vørteren? Interessant.
 
Sist redigert:
Nivåbryteren tåler ikke så mye strøm. Et rele vil fint erstatte pls i dette tilfellet. Røret i bøtta. Det er coilen fra vannkokeren som løftes over dit etter koking. Bruker den rett og slett som kjøler. Vørter inni røret. Kaldt vann på utsiden.
 
Tilbake
Topp