Jeg vil først anbefale deg tre bøker:
For generell info om brygging (og også litt om oppskrifter): "How to Brew" av John Palmer.
For oppskrifter: "Brewing Classic Styles" av Jamil Zainasheff og John Palmer.
For oppskriftsformulering: "Designing Great Beers" av Ray Daniels.
"How to Brew" inneholder det meste man trenger å vite om brygging. Oppskriftsmessig er den ikke videre interessant, emn den gir deg innblikk i alle mulige formler man bør kjenne til for å beregne oppskrifter selv (og som vel de fleste har fått med seg, mener jeg det er en fordel å forstå disse tingene uten å måtte bruke et dataprogram).
"Brewing Classic Styles" gir én oppskrift (og et par ganger to) på hver enkelt øltype i BJCPs stilbeskrivelse. De er ikke oppskrifter man er nødt til å følge, men gir en fin pekepinn i retning av hva som kan være en rett sammensetning av ingredienser, og gjør det lettere å velge hvilken retning man skal ta et gitt øl i.
Jeg synes definitivt ikke Ray Daniels' bok er kjedelig, men den er ikke skrevet for å være spesielt morsom. Den gir et innblikk i hvordan man går fram for å bygge opp forskjellige øltyper. Den er noen år gammel, men informasjonen holder seg fortsatt relativt bra. Man får mye god informasjon om de enkelte ingrediensene, og om hva som er typiske mengder i sammensetningen av malt og humle.
Videre lesning:
Etter min mening bør alle lese Michael Jacksons "Beer Companion" for å få en inngående beskrivelse av forskjellige øltyper. Boken er selvsagt noen år nå, men MJ er fortsatt mesteren blant ølskribenter, may he rest in peace. Ellers er "The Classic Beer Styles Series" (forskjellige forfattere) fra Brewers' Publications en serie bøker som tar for seg én og én øltype. Ikke alle bøkene er like gode, men stort sett er de veldig informative. "Brewing with Wheat" av Stan Hieronymus gir mye god info om hveteøl av forskjelllige slag, og om du vil lære om belgisk øl bør du sjekke ut "Farmhouse Ales" av Phil Markowski, "Wild Brews" av Jeff Sparrow og "Brew Like A Monk" av Stan Hieronymus. For inspirasjon og rare idéer er Randy Moshers "Radical Brewing" bra, men den sier ikke egentlig så mye om hvordan man skal bygge opp grunnoppskrifter.
Utover dette er selvsagt forumet en glimrende måte å få tilbakemeldinger på oppskrifter på. Legg dem ut og spør i vei!
Edit: Ang. artikkel om oppskriftsformulering, så skal du ikke se bort fra at det kan komme noe slikt. Ellers ligger det jo noen artikler om brygging av forskjellige øltyper i medlemsseksjonen. Oppskriftssammensetningen blir kommentert i disse.