Kondens under gjærlokket

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Har ikke lagt merke til dette før. Det har dannet seg kondens på (innsiden av) lokket til gjæringsdunken.

Noen som har opplevd dette? Har oppstått på vei ned fra 20 til nå 14 grader.

Uproblematisk?
20141011_091202.jpg

Har sett sånn ut hos meg også. Grunnen hos meg er nok at jeg ikke har et kjøleskap og gjære i, så i sommer har jeg brukt et skap jeg har isolert med isopor og sprunget frem og tilbake med kjøleelement og lagt på toppen.
Har ikke merket noe negativt på smak av den grunn

Så samme hos meg i går. Står i utebod, isolert med styroplater og med frostvakt som varmekilde. Kan det være forskjellen på temp som gjør dette på noe vis?

Varmt og fuktig inne i dunken og mye kaldere utenfor. Skjer vel ved tempsenkning i gjøringgskapet. Luften rundt kjøles ned til 4-5 grader mens det fortsatt er 20 grader i dunken. Akkurat som dugg på vinduet.

Men spørsmålet er om jeg har coldcrashet for raskt? Bør coldcrash utføres langsomt over flere dager eller er det bare å stille gjæringsskapet (stc1000) fra 20 til 2 grader og la det jobbe så raskt som mulig?

Når det gjelder cold crash, så ville jeg ha gjort det gradvis over 3-4 dager. Har lest det en plass her på forumet at gjæren kan avgi usmak hvis du senker tempen for fort. Har vel noe med at du stresser gjæren.

Hmmm høres ut som jeg må få koblet opp stc1000+ som noen var så snill å flashe for meg :)

Da er det bare å si at den skal krype mot cc i løpet av x antall timer. Det gjør det litt enklere. Ellers må man jo vite hvor lang tid skapet bruker på å senke tempen f.eks. 1 grad og så drive å stadig justere ... Gjør folk det? Løper fram og tilbake for senke en grad eller to om gangen?

Hadde slik kondens på min siste pils også, og jeg CC'et rolig over 4 dager, så rask CC er ikke årsaken til kondens i hvert fall, er nok bare tempforandringene.

Når jeg crasher "rolig" så tar jeg et par grader av gangen på STC'en og så gjør jeg det jevnlig over noen dager, grenser for hvor hysterisk man skal være :)

Ligger det ikke i navnet "cold crash" at det skal skje relativt raskt (kontra "cooling")?
Slik jeg forstår boken "Yeast" så er det risiko for usmaker om kjølingen gjøres veldig raskt (mindre enn 6 timer). Jeg har ved cold crash alltid satt ønsket temperatur direkte på STC'en. Jeg har ikke målt tiden, men jeg er overbevist om at det tar mer enn 6 timer for mine 50-liters batch'er.

Hmmm høres ut som jeg må få koblet opp stc1000+ som noen var så snill å flashe for meg :)

Da er det bare å si at den skal krype mot cc i løpet av x antall timer. Det gjør det litt enklere. Ellers må man jo vite hvor lang tid skapet bruker på å senke tempen f.eks. 1 grad og så drive å stadig justere ... Gjør folk det? Løper fram og tilbake for senke en grad eller to om gangen?

STC1000+ gjør jobben!

Tilbake
Topp