Konisk gjæringskar, Blichmann vs. SS Brewing Technologies.

Hei alle sammen. Er det noen her som kan si noe om det egentlig er noen stor forskjell på disse bortsett fra hva prisen og utseende. Er jo halve prisen for Brewing Technologies sammenlignet med Blichmann (triclamp).

Er det merker innvendig i Blichmann gjæringskar som indikerer hvor mange liter vørter man overfører? Ser at det er merking i SS Brewing.

Andre pros og cons tas imot med glede:)

Edit: Forsøkte å flytte dette innlegget over i en eksisterende tråd, men fant ingen måte å slette denne tråden på. Har ingen problemer om moderator flytter denne hvis nødvendig.

Sist redigert:
Har SS Brewing. Litt lite hull til tørrhumling, om man ikke tar av hele lokket. Ganske høy, så jeg måtte få meg nytt kjøleskap. Kanskje litt vrien å gjøre rein før første bruk. Har hørt om folk som har oppdaget at de ikke fikk rengjort sveisene med konvensjonelle midler (tips: kjøp Trisodiumfosfat (TSP) på Ebay). Og sveiset, ja, i motsetning til Blichmann, som er ett stykke metall. Men sveisene er fine.
Ellers synes jeg bare det er smooth sailing, og har egentlig ikke angret. Lett å montere/ta fra hverandre og rengjøre etter gjæring. Tri-Clamp overalt. Har også skaffet meg tri-clamp blowoff-oppsett for en langt billigere penge enn Blichmann forlanger.

Jeg har en Blichmann (uten triclamp) og kommer til å kjøpe meg en SS Brewtech som neste kar. Fordelen med Blichmann er uten tvil størrelsen. Min går i et benkekjøleskap.

SS Brewtech er større og tynnere i godset. Håndtakene ser også ut til å være av heller laber kvalitet. Ville kanskje tenkt på å sveise på noe bedre. Fordelen er prisen og tri clap. Ventilene er fremdeles ball valve, noe som bør byttes. Sveisene er helt greie ut, ikke like andre sveiser fra koniske gjæringskar som ble vist fram på forumet. Egen thermo well kan være spennende og et fint tillegg.

Nå har jeg ennå til gode å stå med et overrasket ansiktsuttrykk og 22 liter ny vørter utover gulvet, men håndtakene virker ikke sååå skrøpelige ut, synes jeg. Kuleventilene er helt klart litt kjipe. De blir byttet når jeg begynner å dra kortet i den retningen igjen.

Hvordan får man trykksatt SS karet med Co2? Er dette ekstrautstyr eller følger dette med karet? Ser for meg å trykksette for tapping av trub og gjær + overføre til cornelius.

Tar opp denne tråden.

Som nevnt tidligere i tråden er Blichmann med tri-clamp betydelig dyrere enn SS Brewing og også Blichmann uten tri-clamp. Hva er fordelene med tri-clamp, og betyr det at man heller bør velge SS Brewing fremfor Blichmann uten tri-clamp dersom det er den prisklassen man ser på?

Tri-Clamp gir deg muligheten til å koble til alt mulig slags utstyr svært enkelt, uten å skru selve utstyret, om du skjønner hva jeg mener. De kan også svært enkelt rengjøres og tas fra hverandre (igjen uten skruing). Det er en internasjonal standard, så det er enkelt å finne utstyr. Du kan kjøpe deg sightglass, rørstusser, pumper, ja egentlig alt mulig.
I tillegg er tri-clamp "sanitary" som betyr at ingen bakterier o.l. har noen kriker og kroker å gjemme seg i. (som f.eks gjenger)

Ulempen er at utstyret har en tendens til å være dyrt.

Skal du kjøpe den "vanlige" serien til SS Brew Tech anbefaler jeg at du bytter ut kranene med noe skikkelig (butterfly e.l.) da spesielt bunnkranen har en tendens til å tette seg med trub, om trubet har fått noen dager på å bli skikkelig kompakt.

Tilbake
Topp