konisk gjæringstank DIY

Jeg ville heller ha laget orginalen i kobber, men den hadde jo blitt lit dyrere. sølvlodding i kobber er ikke så veldig vanskelig, og resultatet ville vært mere varig. men uansett en god ide.

Mange år siden jeg har sett plastsveis men dengang da kom det sett med forskjellige staver som en måtte teste på plasttypen som en skulle sveise. Mener det ble sagt at da at kjemikaliebruken var rett heftig for å sikre maksimal heft.  Vil sveisen være egnet til næringsmidler? Tipper det vil være mett med kjemikalier som vil lekke ut i vørteren. Skeptisk. Ville nok også valgt kobber ja.

arve.thue skrev:
Mange år siden jeg har sett plastsveis men dengang da kom det sett med forskjellige staver som en måtte teste på plasttypen som en skulle sveise. Mener det ble sagt at da at kjemikaliebruken var rett heftig for å sikre maksimal heft.  Vil sveisen være egnet til næringsmidler? Tipper det vil være mett med kjemikalier som vil lekke ut i vørteren. Skeptisk. Ville nok også valgt kobber ja.
Sveiser du pp-plast inneholder sveisen også pp-plast. det er ingen problemer. jeg tenker problemet heller er luftlommer eller ujevnheter i selve sveisefugen

Tror det er lurt å unngå kobber under gjæringen. Ølets lave pH under gjæringen kan danne kobber sulfat, noe som er giftig.

BjarneHB skrev:
Tror det er lurt å unngå kobber under gjæringen. Ølets lave pH under gjæringen kan danne kobber sulfat, noe som er giftig.

Jeg må inrømme at den tanken slo meg også, men så tengte jeg at man bruker jo ofte kobber kjele under koking. men jeg vet egentlig ikke nok om dette til å utale meg. kansje en liten ombygging av en varmtvans tank er vegen å gå, men da blir det jo ikke no serlig til kon. det hadde vert stas med en tank man kunne gjære ølet i, får så å tappe av gjær++ og bare lagre/karbonere ølet på samme tank. ikke mere flasking.

hole skrev:
Jeg må inrømme at den tanken slo meg også, men så tengte jeg at man bruker jo ofte kobber kjele under koking. men jeg vet egentlig ikke nok om dette til å utale meg. kanskje en liten ombygging av en varmtvans tank er vegen å gå, men da blir det jo ikke no serlig til kon. det hadde vert stas med en tank man kunne gjære ølet i, får så å tappe av gjær++ og bare lagre/karbonere ølet på samme tank. ikke mere flasking.

Ja mange gjærtyper bunnfeller men ikke alle, pluss at det ofte blir masse gjærkladder langs veggene i gjæringsspannet. Tror nok jeg ville "stukket om" el lagret på annen tank/fat etter endt gjæring uansett.
Det blir nok både billigere å enklere å lagre på Cornelius fat. Selv ville jeg heller sett på konisk tank som et alternativ får å enklere høste gjær til gjenbruk og til å få klarere øl da avtapping fra konisk vil ta med seg minimalt med bunnslam. konisk gjør det også enkelt å fjerne død gjær for å unngå autolyse.

kom akkurat på at det er en tråd her om en som mekker konisk tank av vvb tror det var bilder under produksjonen. Den eneste jeg fant i farten var denne tråden: Konisk av VVS bereder

Søk og du vil finne.

Tilbake
Topp