Konservering av humle?

janborgar

Norbrygg-medlem
I ettermiddag skal jeg på "selvplukk" av humle hos en kamerat, mest for morro skyld men også litt med tanke på ølbrygging.

Noen som har noen forslag til hvordan jeg best oppbevarer humla etter plukking?
Burde jeg fryse den eller tørke den?

Og har noen et godt forslag til hvordan man kan måle syremengde i humle, eller blir det kansje vanskelig?
 
Tørk den først, deretter pakk den så hardt og lufttett som du klarer, og frys den ned. Det er mulig å måle syremengde selv, og det krever vel ikke så mye mer utstyr enn du finner i kjemisalen på et gjennomsnittlig gymnas. Jeg fant noe informasjon om det på Northernbrewers forum. Ellers kan du vel bare ta utgangspunkt i den humletypen det dreier seg om og brygge en minibatch på noen liter for å se hvordan det går.
 
Med erfaring som kokk ville jeg tro at man holder bedre på smak og aroma ved å vakumere den og fryse den fersk.
Men tørking vil  nokk øke holdbarheten.
 
Jeg var også inne på den tanken, men siden vi ikke har vakuum-maskin på restauranten så blir det vanskelig.

Lurer på om ikke det blir tørking og frysing, ihvertfall i første omgang. Blei ikke plukking idag pga været, så får se på søndag.
 
I følge boka Homebrewers Garden (god bok rundt humle, bygg og andre urter som kan brukes i brygginga) bør humla tørkes så fort som mulig for å ta vare på de essensielle oljene. Dette gjøres med varme og luftsirkulering på forskjellige vis. "lag din egen humletørker" er også med i boka. Unngå sterkt lys, og spesielt sollys som kan gi "skunky"/"catty" smak og aroma, hvis man ikke ønsker det da. ;-)
 
Tilbake
Topp