Kontroll av temperaturen i mesken

Finn Berger

Moderator
Dette er noe jeg sliter litt med, selv om det ble mye bedre da jeg begynte å sirkulere vørteren kontinuerlig. Har en BB 60, og når den er full, er det så langt umulig for meg å få helt jevn temperatur i mesken. På det beste vil det i alle fall gjerne variere med et par grader. Er dette bare sånn det er, eller er det smarte ting jeg kan gjøre? Jeg synes ikke det er tilfredsstillende å ikke kunne treffe en eksakt mesketemperatur og holde den. Oppskriftene foutsetter jo at man gjør det.

Jeg mener jeg har et rimelig greit sirkuleringssystem. Vørteren gå gjennom en T inn i en slange som ligger i sirkel langs kanten på kjelen, oppå maltsenga. Har boret en rekke små hull i slangen, så vannet siver ut/stråler (etter som hvor stort trykk jeg har) litt opp/innover. Jeg lar slangen ligge såpass nedi at jeg bare så vidt får krusninger på overflaten av vannspeilet når jeg ikke har for mye trykk. (Slangen er hengt opp med ståltråd som er tredd gjennom tynne hull i armene i et trekors som ligger på kanten av kjelen. Jeg styrer lett dybden slangen ligger på ved å trekke trådene opp eller dytte ned. Slangen fra pumpa går også gjennom et hull i den ene armen av korset og ned til T-koplingen. Jeg styrer med slangen på samme måten som med ståltrådene.)

Jeg synes ikke termostaten på kjelen er enkel å håndtere. Den burde vel greit kunne holde en jevn temperatur på vannet under silbunnen? Det får jeg den ikke til å gjøre:(.
 
Termostat er ikke beste løsning. Endel dødbånd mellom innslag og utslag. Kjenner ikke BB60, men har meska med kjeler med termostat. Gitt opp dette til fordel for herms med PID/SSR styring av element. Finnes flere tråder om slikt her
 
  • Like
Reaksjoner: vb
Tilbake
Topp