Kontroll på varmeelementene individuellt

Hei,

Ønsker å temperatur-kontrollere mesken i større grad enn det som er tilfelle med utstyret som jeg har i dag.


I dag begrenser det seg til manuelle observasjoner med termometer ( justere enten varmeelement eller tilføre kaldt eller varmt vann ) siden temperatur-kontrolleren som er integrert i kjelen er ganske ubrukelig.

Kjelen har 2 stk. varmeelement på henholdsvis 500W og 2000W og kan kjøres sammen til 2500W

Det som jeg ønsker er følgende :
Kjøpe en god PID og en SSR, eventuellt ny tempføler til dette formålet.

Det jeg da hadde ønsket å kunne gjøre var å stille ønsket temperatur på f.eks 63 °C med en toleranse på +/- 0.5 °C for deretter å overlate kontrollen til PID kontrolleren.


Men det jeg lurer på er om jeg samtidig kan få til å styre bruken av 500W og 2000W elementet ?

Hvis mesken skal holde 63 °C med en toleranse på +/- 0.5 °C, så er det lite ønskelig / hensiktsmessig å slå på 2500W ( eller 2000W ) for å regulere inn 0.5 °C


Da hadde det vært ønskelig at 500W elementet hadde slått inn for å håndtere dette.

Noen som har tips til en fungerende løsning på dette ?



Mvh. Knut
 
Dersom du bruker PID, vil den bare bruke 2500 når den trenger det. Vanligvis vil den skru på begge elementene, men med lav effekt fra 5 - 30%
Fordelen med å bruke begge elementene, er at du da varmer et større område og har mindre mulighet for fastbrenning og karamellisering.
Det er dette som er den store forskjellen på en PID og en enkel termostat.
 
Dersom du bruker PID, vil den bare bruke 2500 når den trenger det. Vanligvis vil den skru på begge elementene, men med lav effekt fra 5 - 30%
Fordelen med å bruke begge elementene, er at du da varmer et større område og har mindre mulighet for fastbrenning og karamellisering.
Det er dette som er den store forskjellen på en PID og en enkel termostat.
Akkurat denne forklaringen var gull verdt altså. Takk for svar :)
 
Dersom du kun skal meske er det nok like greit at PID styrer alt. Skal du koke i tillegg kan det være greit med manuell effektregulering.

PID gir kun av/på-signal til SSR, men med så kort periode at elementene ikke ''rekker å bli helt varme'', så i praksis det samme som å forsyne med lavere kontinuerlig effekt.
 
Tilbake
Topp