Kor skal ditte gå?

Akkorat ferdig og skylle mesken og skal slå Beerbrewen på til å starte koking, og der forsvann vatnet i krana  :noway: Det blir nok vekk nåken tima, går det fint å begynde koking so fort det kjem tilbake, slik ej fe kjølt vørteren ned nårr ej he vatten i hus igjenn?

Ville varmet opp vørteren til 80 c for å denaturere enzymene, så du ikke ender med for tørt øl. Ellers null stress.

Hannaas skrev:
Ville varmet opp vørteren til 80 c for å denaturere enzymene, så du ikke ender med for tørt øl. Ellers null stress.

Skal jeg varme opp til 80 grader og holde det der til jeg får vann tilbake? Eller få det til 80 grader og slå av beerbrewen igjenn?

rhildre skrev:
Hannaas skrev:

Skal jeg varme opp til 80 grader og holde det der til jeg får vann tilbake? Eller få det til 80 grader og slå av beerbrewen igjenn?

Det er ikke nødvendig å holde temperaturen. Når enzymene er denaturert vil de ikke fungere, selv om temperaturen synker igjen. Det blir som en utmesk, bare uten masken til stede.

Hannaas skrev:
rhildre skrev:
Hannaas skrev:

Det er ikke nødvendig å holde temperaturen. Når enzymene er denaturert vil de ikke fungere, selv om temperaturen synker igjen. Det blir som en utmesk, bare uten masken til stede.

Vatnet e tiøbake igjenn no, takk for hjelpa:)

Tilbake
Topp