Tradisjonel heimabrygging på Voss

Hallo

Bryggjar på tradisjonelt vis med vedfyring, kopparkjele og sprakalåg(einer)
På laurdag skal årets jolabrygg bryggjast, søkt litt på forumet no og finn svært lite om gammaldags tradisjonsbrygging.
Tenkte derfor skriva litt om korleis eg har lærd dette frå bestefaren min.

Litt om bryggelokal og utstyr:
Held til i kjellaren i huset, der har eg vedfyrt ringovn.
Kaldt og varmt vatn, sluk i golv for enkelt og vaska utstyr og til kjøleprosessen.
2 Stk kopparkjelar 180 L og 100 L
Plastbalje og modifisert varmtvannsberedar med krane for meisking og gjæring.

Prosess:
Byrjar alltid med å reisa opp i skogen for å henta sprakje(einer) omtrent ein nesten full svart bossekk.
Brukar so litt av sprakjen og komande vatntil å vaska alt bryggjeutsyr.
Legg so rikelig med sprakje i bryggekjelen og fyller den med vatn, fyrer så i ovnen slik at det vert nokolunde temperatur. Alt dette skjer fredagsettermiddag/kveld slik at det er klart for brygging laurdag.
Laurdagsmorgon 7-8 fyrer ein opp att i ovnen. Fyrer då fram til ein får ein temperatur på 70 grader, tømmer maltet i meiskebaljen og tømmer nokre bøtter frå kjelen oppi, blandar dette slik at alt vert vått før me tømmer baljen oppi meiskekaret(varmtvannsberedaren) gjentek denne prosessen til alt maltet og vatnet frå kjelen er komme oppi meiskekaret. Dette står so i 1-2 timar før me begynntar å renna, renne då i bøtter som vert tømt i kjelen att. Fyrer so i ovnen igjen, no skal ølet kokast inn. Kokar ofte då vekk alt ifrå 20-50 L alt etter kor kraftigt og myrkt ølet skal verta. Alt etter kva øl ein bryggjar humlar ein på litt forskjellige tidspunkt, men etter tradisjonsoppskrifta frå bestefar humla han då det var 1 time att å koka.
Kjøling, ølet vert tappa på mjelkespann og spylt utvendig med kaldt vatn medan ein rørar i ølet og kontrollerer temperatur med termometer. Så vert ølet tømt oppi varmtvannsberedaren når det har nådd 25-27 grader og kveike vert tømt oppi, sommarsdagen legg me kun på lokk og sjekkar etter 2-3 dagar om ølet er gått ut, gjæringsprosessen stoppa.
Så når ølet er utgått tappar me det på dunkar og let det stå i 2-3 veker slik at bunnfallet legg seg på botn.
Då er ølet klart for endelig tapping på flasker og fat.

Slik vert det då bryggja tradisjonelt øl her hjå meg, etter opplæring frå bestefar.
Legg ved nokon bilde no og heilt sikkert fleire iløpet av helga under brygging.

Olve
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    200,7 KB · Sett: 200
  • image.jpg
    image.jpg
    185,2 KB · Sett: 199
  • image.jpg
    image.jpg
    205,4 KB · Sett: 198
Takk for interessant innlegg! Kan du skrive litt mer om kveiken? Vet det er mange her som vil sette pris på det.
 
Kveike er eg ikkje heilt sikker på kor gammel den er, men vil tippa 15-20 år gammal.
Når ølet er utgått og vert tappa om fyrste gong. Tek ein vare på dei gjær restane som ligg i botn av gjæringstanken, eg lagrar då det på Norgesglass i kjellaren. Bryggjar med jamne mellomrom og har ikkje opplevd dårleg gjæringsresultat endå.
Jobbar med å lesa meg opp på meir moderne brygging og forskar litt på meir moderne brygging nokon gonger no.
Så kansje det må invisterast i eit mikrobryggesett med tida.

Olve
 
Hei. Veldig interesant "artikkel" du har skrevet. Nå er det mer interesse for å brygge øl tuftet på gamle norske bryggetradisjoner. Vet du hva slags humle du bruker?
 
Hei!

Skikkelig artig at det fortsatt blir brygget på gamlemåten.
Bestefaren min er fra Voss (Oppvokst på Mølstertunet), og brygget også øl på denne måten.
For et par måneder siden kom et eldre par innom pappa og ga han en DVD med opptak av bestefar som brygger øl med noen kompiser her hjemme i Nordmarka.
Der viser de prossessen helt fra de malter kornet frem til de drikker ølet. Jeg aner ikke hvordan type gjær de bruker der.

En kompis var på klassetur og besøkte Mølstertunet forrige måned, og der fant han en humlebusk med kongler på.
Det hadde vært utrolig kult å fått tak i en stikling fra humlebusken på Mølstertunet, for å se om det kan brukes i ølbrygging! :)
Hvem vet, kanskje dette er av samme type humle som bestefaren min brygget med for mange år siden.
 
Viktig å ta vare på gamle tradisjonar. Under Uppskoka (tapping på flasker) var det viktig å hoie og kauke for å holde onde ånder vekke frå ølet. Dette lærte eg av far min og onkelen min heima på Voss. Ølet holdt seg lengre då meinte dei.
 
Jeg leste et sted at i Hallingdal og sikkert andre steder også var roping/kauking inn i gjæringskaret viktig. Visstnok for å unngå "stuck fermentation". Med tanke på at roping stort sett inkluderer eksponering ovenfor villgjær er det ikke utenkelig at det hadde noe for seg. Altså viss kveiken ikke greide biffen så vil nok roping sørge for at en eller annen villgjær kommer inn i ølet og gjærer det ut.
 
Viktig å ta vare på gamle tradisjonar. Under Uppskoka (tapping på flasker) var det viktig å hoie og kauke for å holde onde ånder vekke frå ølet. Dette lærte eg av far min og onkelen min heima på Voss. Ølet holdt seg lengre då meinte dei.

Jeg sverger til StarSan...
 
I Stjørdal blir det alltid kauket når man tilsetter gjæra. Dette for å holde tussfolk, skrømt og annen dævelskap unna. Gjør man ikke dette kan man helt klart risikere at gjæra ikke "tar"
Det er dokumentert at dette har foregått både i Sverige og Finland. Jeg tør ikke å la være og stiller meg undrende til at andre tør - det koster jo så lite ;-)
Tradisjonen om at barna skal holde seg unna ølet har jeg imidlertid brutt. Min anbefaling er at man tar de med for å kauke - en morsom aktivitet for hele familien!
 
Eg er veldig interessert i oppskrift på god gammal kornøl frå voss, er det nokon som har den?
Har smakt god kornøl frå Vassenden, og den kunne eg tenkt å laga.
 
I Stjørdal blir det alltid kauket når man tilsetter gjæra. Dette for å holde tussfolk, skrømt og annen dævelskap unna. Gjør man ikke dette kan man helt klart risikere at gjæra ikke "tar"
Det er dokumentert at dette har foregått både i Sverige og Finland. Jeg tør ikke å la være og stiller meg undrende til at andre tør - det koster jo så lite ;-)
Tradisjonen om at barna skal holde seg unna ølet har jeg imidlertid brutt. Min anbefaling er at man tar de med for å kauke - en morsom aktivitet for hele familien!

Jeg kauket til ungen i dag når hun spyttet vørteren hun fikk smake på tilbake opp i bøtta!
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Tilbake
Topp