Korking.

Jeg har en bordmodell  til crownkorker men selve korkehodet
er en dårlig presset blikkplate. Er det noen av de "proffe"
her som har et skikkelig hode som det kan tas nøyaktige mål av?
Jeg kan dreie fler hvis det er flere som ønsker seg et sånnt.

Jeg kjøpte en bordmodell fra Petit, der er det også presset blekk (2 mm.)
Denne er litt kon innvendig og varierer fra ytterst 30 mm (har ikke målt med den helt nederste flensen) til innerst 25 mm.
Har ikke brukt den mye, men den fungerer helt fint. Ingen flasker enda som ikke er utett.
Si i fra hvis jeg skal ta et bilde.

Jeg bruker en håndholdt modell. Den fungerer bra på halvliters flasker, type Nøgne Ø. Den fungerer også nogenlunde på 0,33 l flasker men her må jeg være mer forsiktig når jeg klemmer til. Derfor kunne jeg godt tenke meg et nytt korkehode som jeg kan montere i et enkelt borstativ som jeg har, dia 43 mm, høyde 30 mm.

Jeg måler korkehodet på den håndholdte til å være nedenfra, dia1: 32 mm (høyde1: 0 mm), dia2: 29 mm (høyde2: 2mm), dia3: 26 mm (høyde3: 14-14,5 mm), dia4 (topp): 24 mm (høyde4 15-15,5mm). Nederste radius ser litt større ut enn den øverste, antar 1,5-2 mm og 1 mm. Ellers som nevnt tidligere så koner den.

Det er litt vanskelig å måle helt nøyaktig, så foreslår du lager en prototyp å prøve med.

Hei.

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med korkene de selger på humle.se (http://shop.humle.se/se/art/kronkapsyler-c-a-250-st-guld.php)

Vi har tidligere kjøpt korker fra Europris, gullfargede og sølvfargede. De sølvfargede korkene fungerte greit nok, men gullkorkene var ikke lett å få på, og de tettet skikkelig dårlig på enkelte flasker. De virker også mykere enn sølvkorkene.

Tenkte å kjøpe en del korker i samme slengen nå, så hadde vært greit å vite om de er gode ;)

Jeg kjøpte 1000 stk gule på Brouwland. Helt grei. Bestil hos Maltbua eller Petit Agentur, de henter også fra Brouwland. Bruker et svært bordmodel korkeaparat. Det er en av de beste investeringer  :skitbra:

Ja det blir innkjøp av bordmodell fra humle.se også ;) Blir godt å bli kvitt den forbanna håndholdte korkeren!

Helge T skrev:
Jeg stirrer døden i hvitøyet hver gang jeg flasker. Knuser alltid en hver gang.

jeg er heller ikke veldig flink i å flaske  :noway:. mye søl og litt banning. korkingen går fint men dette med heverten og slanger, å fylle flaskene. Jeg bestillte tappekrane og skal ha den i omstikkingsdunk. flaskefyller på og full fres  ;D

har du bordmodellen korkeapp? den må du kjøpe!

Jeg fant frem den gamle korkeren til å slå på fra 1974 da jeg begynte å brygge øl.
Den er dreid og jeg kopierte målene på den og lagde et hode.
Jeg bruker korkene fra humle.se og de viker som er atskillig stivere enn
de som er bl. a fra europris. Men nå sitter de ihvertfall
så får vi se hvor lenge denne plastikk og blikkgreia holder når det blir brukt litt mer makt.
Kommer nok til snekre en luftdrevet bare jeg finner en sylinder som passer p e-bay.

Tilbake
Topp