Korneliusfat, perlickkran og 90% skum.

Jeg har en streit IPA som jeg har karbonert på corneliusfat, koblet til en perlickkran med to meters tynn slange. Uansett hvordan jeg justerer flow-controllen på krana er det bare hvitt skum som kommer ut.

Jeg mistenker at karboneringen har blitt litt vel drøy. Jeg ble tipset om å riste litt på fatet og slippe ut trykket for å rette på det, noe jeg har prøvd.

Men selv når jeg tappet uten tappetrykk ble det utelukkende skum. Det eliminerer jo også evt. høyt tappetrykk (som jeg holder på maks. 0,5 uansett).

Idéer? Jeg ser ikke så mye annet jeg kan gjøre når jeg har en 2m lang tynn tappeslange. Denne har fungert fint tidligere når den ble brukt på en picnictapper. Er det innholdet i fatet som er problemet?
 
Ja, jeg har sluppet ut alt trykket. Også etter at jeg har forsøkt å tappe igjen. Og både med så lavt tappetrykk jeg klarer, samt helt uten tappetrykk.

Skal prøve med en 2m picknickkran/slange jeg har brukt mye før i morgen, men jeg skjønner ikke hvordan slangen/kranen kan forårsake dette.
 
Ja, jeg har sluppet ut alt trykket. Også etter at jeg har forsøkt å tappe igjen. Og både med så lavt tappetrykk jeg klarer, samt helt uten tappetrykk.

Skal prøve med en 2m picknickkran/slange jeg har brukt mye før i morgen, men jeg skjønner ikke hvordan slangen/kranen kan forårsake dette.

Hvis du ikke har overkarbonert det så kan det hende at en kobling suger luft når du tapper, at den ikke er helt tett. Da kan du får abnorme mengder skum. Står ølet kaldt?
 
Jeg overkarbonerte et øl nettopp. Det tar sin tid med å slippe ut trykk gjennom sikkerhetsventilen, vente til neste dag. Prøve igjenn for så å slippe ut trykk igjenn og vente til neste dag. Prøve igjenn osv.
Det virker som at det kan ta litt tid å få justert inn rett karbonering.
 
Det tar en uke å karbonere ølet. Og det tar noen dager å justere ned igjen hvis ølet er blitt overkarbonert. I mellomtiden kan man prøve lengre tynn slange for å få mer motstand.
Humlerester i slangen eller i koblinger kan gi skumming.
 
Det gir mening at det tar tid å fikse overkarbonering. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal ta en uke å karbonere? Hvorfor så sakte?
 
Hvis du ikke har overkarbonert det så kan det hende at en kobling suger luft når du tapper, at den ikke er helt tett. Da kan du får abnorme mengder skum. Står ølet kaldt?
Ja, jeg må sjekke slangen. Den var OK sist jeg brukte den, men jeg har kjøpt to stk nye nå som skal prøves. Ølet står på 4-5 grader.
 
Hva er tynn slange, type og dimensjon ?
Ølet, slanger og kraner må være kalde.
Et helt klar øl kan ristes og herjes med uten at det skummerm jo mere partikler i ølet jo lettere skummer det.
Karbonering: kaldt øl og 3 bar i 1-1,5 døgn, 2 bar i 3 døgn, 1 bar i en uke eller mer.
 
Det gir mening at det tar tid å fikse overkarbonering. Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal ta en uke å karbonere? Hvorfor så sakte?
1 uke på 1 bar. Men du kan kjøre på høyere trykk, og da går det fortere. Som @Oddvar Demmo skriver. Med fare for overkarbonering.
Du kan også kjøre på høyt trykk og riste fatet. Det går enda kjappere med desto større fare for overkarbonering.
 
en ipa med passe mengde humle misstenker jeg?
Jeg hadde lignende problem, hos meg så satt noen humlerester igjen i stigerøret fra fatet og årsaket "turbulens" i ølen som igjen da ble til skum..
 
en ipa med passe mengde humle misstenker jeg?
Jeg hadde lignende problem, hos meg så satt noen humlerester igjen i stigerøret fra fatet og årsaket "turbulens" i ølen som igjen da ble til skum..

Hvorfor skulle det gjøre noe når ball lock koblingen selv nok lager turbulens ?
Jeg tror ikke slikt betyr noe før du kommer til enden av tappelinjen, har selv ihvertfall aldri hatt slike problemer.
 
Hvorfor skulle det gjøre noe når ball lock koblingen selv nok lager turbulens ?
Jeg tror ikke slikt betyr noe før du kommer til enden av tappelinjen, har selv ihvertfall aldri hatt slike problemer.

Opplevd det samme. Det skjer. Man får gunk opp i ball-locken og da kan det skje.
 
Tilbake
Topp