Kort maltrør på 20l speidel.

Skjønner ikka helt hva man skal med den, det er generelt ikke plass til for mye malt som er problemet i speidel 20L. Skulle heller hatt et bittelitt videre maltrør til den slik at det var plass til en kilo malt til.
Men la gå, hvis noen har behov for å lage halvparten så mye øl på den samme tiden, så for all del.
 
Noen som bruker det korte maltrøret til 20 literen? Blir det ikke problem med fontene når røret blir så kort?
 
Jeg bruker det til dobbelmesking hvor jeg bruker det korte først, så det lange. Ikke opplevd problemer med fontene.
 
Takk for svar. Godt å høre. Tenker å bruke både til dobbeltmesking og brygging av 10-litersbatcher. :)
Har brukt dette maltrøret bare en gang, og det fungerte helt utmerket. Synes det er greit dersom du vil eksperimentere litt, og jeg tror jeg vil bli fornøyd.
 
Jeg bruker det til dobbelmesking hvor jeg bruker det korte først, så det lange. Ikke opplevd problemer med fontene.
Her er jeg uerfaren og interessert - kan du beskrive dobbelmeskingen, og om du gjør dette for å kunne kjøre mesking med ekstra mye malt?
 
Her er jeg uerfaren og interessert - kan du beskrive dobbelmeskingen, og om du gjør dette for å kunne kjøre mesking med ekstra mye malt?

Jeg tyr som regel til dobbeltmesking når maltmengden blir over 6 kg. Kjører samme meskeprogram på begge rundene, inkl. utmesk.

Eksempel på et brygg med 7,5 kg:
  • Start mesk med 2,5 kg i kort maltrør med ca. 12 liter vann. Sørg for at varmeelementene blir dekt med vann.
  • Skyll med 5 liter vann og ta ut maltrøret.
  • Fyll etter med oppvarmet vann til ca. første stegmesk temp.
  • Start ny mesk med 5 kg malt i langt maltrør.
  • Osv :)
 
Jeg tyr som regel til dobbeltmesking når maltmengden blir over 6 kg. Kjører samme meskeprogram på begge rundene, inkl. utmesk.

Eksempel på et brygg med 7,5 kg:
  • Start mesk med 2,5 kg i kort maltrør med ca. 12 liter vann. Sørg for at varmeelementene blir dekt med vann.
  • Skyll med 5 liter vann og ta ut maltrøret.
  • Fyll etter med oppvarmet vann til ca. første stegmesk temp.
  • Start ny mesk med 5 kg malt i langt maltrør.
  • Osv :)
Supert - nå skal jeg brygge baltisk porter!! Mange takk for den!
 
Tilbake
Topp