Kraftig pumpe for whirlpool av 200 liter

Har noen tips til en (helst rimelig) pumpe som klarer å dra i gang whirlpool av 200 liter?

Den må tåle 100 grader og food grade, og helst at den ikke trenger demontering av pumpehuset etter bruk.
 
Det skal sies at jeg har prøvd med en march 815-pumpe med oppgradert skovelhjul, men da blir det knapt bevegelse i baljen :)
 
Samme pumpa eigentleg, bortsett fra den fra ebay har rustfri impeller. Morebeer sin har plastik impeller.
 
den havner på ca. kr 5000,- i heimen.. finnes det noe mer skapelig eller er dette verd prisen? man risikerer ikke at denne er ødelagt etter 12 timer pga utslitte børste eller andre slitedeler?
 
Hansenbrygg skrev:
den havner på ca. kr 5000,- i heimen.. finnes det noe mer skapelig eller er dette verd prisen? man risikerer ikke at denne er ødelagt etter 12 timer pga utslitte børste eller andre slitedeler?
Eg har ei slik pumpe som eg kjøpte på ebay for 295 dollars. Den var ny og ubrukt men med luftmotor. Eg kjøpte ein 250W trefasemotor for 250 kroner (danske) og ein VFD (Minarik VFD01) for 60 dollars. Ein prosjektboks i aluminium til å huse VFD'en for 20 dollar.

Pumpa er solid, og VFD'en gjer at eg kan styre turtallet fra 0 til litt over 4000 RPM. Ved ca 4200 RPM klarar ikkje lenger magnetkoblingen å henge med og koblar seg fri.

Søk på ebay, ofte finn du annonsar som du kan "make an offer" på og kan vere heldig å gjere eit varp. Det finns sikkert billegare løysningar, men skal du ha rustfri magnetkobla pumpe i denne størrelsen kostar det flesk uansett.
Er det vekselstraumsmotor er det ingen børstar å slite ut. Bevegelege deler er kun to kulelager, og inne i pumpehuset er det ein kjeramisk aksling og kjeramisk trustwasher og karbonlager. Men merk at den kjem i litt forskjellege variantar, nokon med polysulphone impeller, så referer til March-nettsidene for spec.

Hadde du budd i nærleiken kunne du lånt pumpa mi for testing, men det blir kansje ikkje så lett å få til.

Bilde av pumpa mi vedlagt.
 

Vedlegg

  • 20120708_104539_resized.jpg
    20120708_104539_resized.jpg
    364,7 KB · Sett: 265
Tilbake
Topp