Kraftigere og mer tyktflytende stort

SveinB

Norbrygg-medlem
Jeg er en fersk brygger, og min batch når 2 er en stout IPA. Den ble bra, men jeg ville hatt mer fylde i smaken, og kanskje noe mer tyktflytende. Den er ikke egentlig vassen, men kunne med fordel vært mer "stoutish"? Noen tips?

Caramalts/meske høyere/gjær med mindre attenuasjon. Hvis du bare vil ha mer fylde er vel kanskje alternativ #2 og #3 veien å prøve først.

Anbefaler havregryn for fyldig munnfølelse. Det tilfører ikke noe særlig smak, men god fylde i ølet.

Meskes med. Hvor mye. .. tja det kommer jo an på. På 25l prøv først med 100-200g om du liker det? Har i en neve i det meste jeg brygger samme hva det står i oppskriftene.  Fikk det tipset av Odland og det har fungert bra her.

--

Som sagt tidligere, så meskes det på vanlig måte, men jeg ville brukt mere enn 100-200 gr. I imperial stout bruker jeg 1-1,5 kg, men er det "vanlig" stout ville jeg brukt opp mot 500 gr, liker den fyldig.
Jeg har lagt merke til at fyldigheten har en tendens til å avta med lagring, men holder fint de første månedene.

Spennende -takk for gode tips, jeg skal garantert prøve havregryn i neste batch. Jeg regner med at de 500 grammene er beregnet på en 25 l batch?

SveinB skrev:
Spennende -takk for gode tips, jeg skal garantert prøve havregryn i neste batch. Jeg regner med at de 500 grammene er beregnet på en 25 l batch?

Kjøp bare Bjørns store havregryn, ikke de lettkokte. Tror 500 gram skulle passe fint i en 25-liters batch.

blir ikke lettkokte gryn til deig? skal jo tross alt meske en time eller mer. Fint om de holder formen en stund i hvert fall, så sirkulerer du lettere.

Niklas76 skrev:
Hvorfor ikke lettkokte? Har nettopp benyttet denne i et brygg som står til gjæring...

Det er ingen god grunn til å bruke snarkokt råvarer, være seg havre, ris eller makaroni for den del. Har også brukt lettkokte før, med godt resultat, men testet med "vanlig" nå sist, og det fungerte minst like bra. Og ut fra det jeg ellers vet om mat, så blir det ikke mer lettkokte her i gården. En annen god grunn, er at det er større flak i de vanlige.

Kanskje de heller ikke "grøter" til mesken like mye om en bruker mye. Skal jammen teste.

Havregryn et vel umaltet og krever ensymene i mesken for å omdanne stivelsen(på litt tynn is her nå..) Kanskje den prosessen ikke fungerer like godt på "langkokte"...?

--

Hans Einar skrev:
Kanskje de heller ikke "grøter" til mesken like mye om en bruker mye. Skal jammen teste.

Havregryn et vel umaltet og krever ensymene i mesken for å omdanne stivelsen(på litt tynn is her nå..) Kanskje den prosessen ikke fungerer like godt på "langkokte"...?

Det fungerer like bra, eller det vil si, jeg fikk like godt utbytte med "langkokte" Og nei, du er ikke på tynn is :)

Tilbake
Topp