Kraner og gjennomføringer

Oskar_L

Norbrygg-medlem
Hei Alle,

Jeg har jobbet en tid med å bytte ut kranene på kjelene i bryggeriet mitt, og støter stadig bort i samme problem. Gjengene som jeg har på kranene ser ikke ut til å ville passe med de nipplene som jeg har brukt til gjennomføringene.

Det jeg nå tror skjer er at der finnes 2 forskjellige gjengetyper som sikkert er standard. Disse har sikkert forskjellig stigningsgrad e.l. noe som gjør at de ikke passer sammen. Er det noen som kan gi meg et tips til gjennomføringer som jeg kan få fatt i som passer til kranene mine (standard 3 delers kraner) som ikke koster skjorten og litt til og er lange nok til at jeg har nok gjenger på innsiden av kjelene til å montere en albue etter at jeg har montert kranen trygt og sikkert på utsiden :)

PS! Standard 1" X 1/2" nippler er for korte. De må bør helst være minst 2" lange.

Mvh
Oskar
 
Her har du helt sikkert blandet NPT (Nasional Pipe Tapered) gjenger med BSP (British Standard Pipe). NPT brukes i statene, mens BSP brukes i flere land, blant annet i Norge.
Forskjellen mellom disse to gjengetypene kan sees i det antall gjenger per tomme og vinkelen på gjengene.

Innenfor BSP har du BSPP og BSPT mens NPT og NPP også er forskjellig.

Handler du mye på ebay så ser du at NPT er utbredt. Håper dette hjelper deg litt...
 
obmather skrev:
Her har du helt sikkert blandet NPT (Nasional Pipe Tapered) gjenger med BSP (British Standard Pipe). NPT brukes i statene, mens BSP brukes i flere land, blant annet i Norge.
Forskjellen mellom disse to gjengetypene kan sees i det antall gjenger per tomme og vinkelen på gjengene.

Delvis riktig det med forskjellig stigning på NPT og BSP gjenger. Men den gjengen vi stort sett bruker, 1/2" er stigningstallet det samme. De kan brukes om hverandre selv om det er litt forskjellig utforming/vinkel på gjengen. Mener det gjelder for 3/4" også.
 
1/2" NPT og 1/2" BSP går stort sett greit omkvarane i den type trykk vi som bryggjer arbeider med.  Det same gjeld 3/4". 

Eg ser for min eigen del at dei amerikanske 3-delte kranane eg har vore borti - som har npt - er koniske.    Dei "norske" BSP 2-delte kranane verker ikkje å vera koniske.   

Niplar vil ofter vera koniske - men det fins også lange niplar som er slette.  Slette niplar plar ikkje "botna" i dei 3-delte kranane eg har vore borti - ein kan skru dei inn 2-3 omdreiningar før dei står pinn fast.  Eg har for min eigen del handla inn slettniplar frå USA for å testa dei - og dei eg har fått derifrå er like vanskelege.  Eg har for min eigen del løyst dette problemet når eg har fått produsert gjennomføringar ved at eg har gått litt bort frå "standarden" slik at gjennomføringane passar til begge krantypane eg rotar med.

Eg reknar med at problemet er oss som bryggjer - vi byggjer ting på måtar som dei ikkje er laga for. 

Ei løysing kan vera å gjenga opp NPT krane til BSP - det har eg god erfaring med funkar godt. 

Lange slette niplar fins også.  Og det fins nippelrør som har koniske gjenger i endane (slik vanlige niplar har).  Nippelrøra har ikkje gjenger på midten og dei fins i 1/2" ifrå 40 til 200 mm lange. 
 
obmather skrev:
Her har du helt sikkert blandet NPT (Nasional Pipe Tapered) gjenger med BSP (British Standard Pipe). NPT brukes i statene, mens BSP brukes i flere land, blant annet i Norge.
Forskjellen mellom disse to gjengetypene kan sees i det antall gjenger per tomme og vinkelen på gjengene.

Innenfor BSP har du BSPP og BSPT mens NPT og NPP også er forskjellig.

Handler du mye på ebay så ser du at NPT er utbredt. Håper dette hjelper deg litt...

Det heiter NPS. S for Straight. Ikkje NPP altså. Ikkje så veldig vanleg, men er meir eller mindre standard på amerikanske varmeelementer bl.a.

I BSP så er den rettgjenga typen mest vanleg og i enkelte tilfeller kan det vere vanskeleg å mate ein hangjenga BSPP med ein hogjenga NPT. Det tryggaste er å holde seg til ein av delene.
 
Tilbake
Topp