Kreves det at karet er luktfritt for å kunne si at det er rent?

JaHa

Norbrygg-medlem
Jeg vasker vanligvis mine gjæringskar i plast med en myk svamp for å unngå riper. Jeg benytter Zalo og gnikker og skylder godt med mye vann, men jeg registrerer at det er vanskelig å bli kvitt humle aromaen! Foreløpig har jeg vært litt avslappet mhp på humlelukten, men hva er deres erfaring? Er det viktig å få karene luktfrie?
 
Litt lukt fra forrige brygg er vel ikke til å unngå, nei. Men synlige rester/sedimenter er det selvsagt viktig å fjerne (som du helt sikkert har skjønt!).
 
Mine lukter alltid litt, men har jeg brygget imperial stout eller lignende kraftige øl så lukter det skikkelig snadder av karet selv om jeg vasker hva jeg er god for.

Jeg har ikke brydd meg og har heller ikke hatt problemer med dette.
 
Jeg vasker vanligvis mine gjæringskar i plast med en myk svamp for å unngå riper. Jeg benytter Zalo og gnikker og skylder godt med mye vann, men jeg registrerer at det er vanskelig å bli kvitt humle aromaen! Foreløpig har jeg vært litt avslappet mhp på humlelukten, men hva er deres erfaring? Er det viktig å få karene luktfrie?
Hvis du demonterer/fjerner de øvre skuffene i en oppvaskmaskin, så fungerer det veldig bra å vaske gjæringskaret med evt. høyere trykk/ temperatur dersom du har mulighet til dette. Karene blir skinnende rene og luktfrie etter dette.
 
Noe av lukta kan forsvinne hvis bøtta står noen dager med klorin.
Men tror den kommer tilbake etter en tid.
Lokket kan med fordel være av. Bedre lufting da.
 
Tilbake
Topp