Kullsyre

Jeg brygger 5 gallon-batches (19 liter) og ifølge oppskriftene jeg følger så skal jeg bruke 125 gram sukker som priming solution til denne mengden øl rett før tapping på flaske.

Det jeg lurer på er hva som er "øvre" grense før flaskene begynner å eksplodere? Har etterhvert tenkt å lage egne oppskrifter, og en av idéene jeg har til et frisk sommerbrygg skal gjerne ha en del kullsyre (noe a la Ardenne Blond fra Haandbryggeriet kanskje), men jeg må vite hva jeg holder på med så ikke ting går riktig galt =)
 
Det kommer litt an på hva slags flaske man bruker. Med de vanlige norske 0,33 liters flaskene kommer man ganske langt. Jeg vil nok tro at de tåler 9 gram sukker per liter til priming. Dette gjelder selvfølgelig ferdiggjæret øl. Flasker du øl med mye restsukker og tilsetter du så 9 g/l sukker i tillegg, så kan du ende opp med glassgranater! Også temperaturen til ølet når man flasker det har litt å si. Ale på 20 grader inneholder mindre CO2 fra før enn lager på 10 grader. Dette bør man også kompensere for (ved å bruke mindre sukker ved lavere temperaturer).
 
Så om jeg har et brygg med final gravity på 1.012 ved 20 grader, som skal flaskes på 0,5-flasker, så kan jeg trygt kjøre på med opp til 9 gram (= 342 gram sukker til 19 liter øl)?
En FG på 1.012 er vel ganske trygg med tanke på restsukker?
 
1.012 er ganske trygg ja, det er bare å flaske. Men -ikke- med 342 gram sukker! Det skal være 9 gram per liter, ikke per halvliter!  :eek:

Da blir det altså 19 l x 9 g = 171 gram sukker for hele brygget.  :biersmile:
 
men tilsetter du da 9gram pr liter du tapper? eller kan du tilsette 171gram rett i de 19literne?.... 

har 23liter jeg skal flaske i dag, og jeg tenkte å flaske de på 1,5liters plastflaser. I bruksanvisningen står det  3gram pr 0,33liter. Så da går det vel greit å tilsette 12-13gram pr 1,5liter plastflaske? nå har jeg ikke målt det enda, men i utgangspunktet skal det vel gå greit? :p
 
Jeg pleier å blande alt sukkeret (kokt i ca ti min i bittelitt vann og nedkjølt) med al ølen i et eget gjæringskar, og så stikker jeg om derifra. Fungerer fint, og svinnet blir ikke særlig stort.
 
Tilbake
Topp