Kunstig karbonering Corneliusfat

Oddvar Demmo skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide_(data_page)
Nå er det sånn at sålenge det er gass (flytende) i flaska vil trykket være 57 bar i romtemp, når det ikke lenger er noe som fordamper i flaska synker trykket, flaska er tom så manometer viser enten tom eller full.
Etter tabellen skulle du hatt va 37-40 bar trykk, feil på manometer ?


Takk Oddvar. Etter å lest litt og lært litt om hvordan CO2 oppfører seg ser jeg naturligvis at jeg leste manometeret feil.
Nå står flaska i romtemperatur og trykket ligger "rund" 60. Vannskelig å si akkurat da dette går nokså høyt og inndelingen er etter mitt syn ikke perfekt for CO2. Det er CO2-regulator kjøpt og ombygd av Ola på Petit. Det jeg stussa mest på var jo at når det stod i kjøleskapet, så gikk trykket ned på det skraverte.
Skravert er jo da 20/30-40. Rødt er 0-20/30
Men alt jeg trenger å vite egentlig er hvor nåla ligger ved full og tom tank, romtemperatur og kjøleskaptemperatur.

Eduard, da har jeg meldt meg inn og gleder meg til å betale kontigentet.
 
Ventilen må være åpen hele tia. Eller du kan laga det en form for reservoar etter regulatoren, men får fatet. da trenger du et gjerne en tomms rør, samt tilbakeslags ventil.

Det enkleste er nok uansett å la ventilen stå åpen. Ihvertfall så lenge du skal la øll ta opp co2 over tid
Er det virkelig nødvendig å ha co2-flaske med åpen ventil tilkoblet hele tiden under karbonering? Når man først har oppnådd ønsket trykk på fatet vil jo dette trykket holde seg konstant og siden ingenting forsvinner ut av fatet kan jeg ikke forstå at mer co2 kan komme inn om man lar det stå med co2-flaska tilkoblet feks en uke?

Spørsmålet har ikke bare akademisk interesse, jeg har tidligere gjort som beskrevet her men har nå lånt en co2-flaske som er for stor til å passe i kjøleskapet mitt. Derfor er jeg nødt til å trykksette for så å sette fatet i kjøleskapet uten co2 tilkoblet, eller la det hele så i romtemperatur. Hva bør jeg gå for?
 
For å si det sånn litt baklengs. Man kan åpne en flaske ananasbrus, eller øl etc. og følge med på at boblene stiger opp og ut av løsning med væsken. Vil man bli kvitt de der boblene fort, kan du gjøre det på en voldelig måte.
Når man karbonerer er det et visst volum CO2 som skal trøkkes inn i væsken. Du kan gjøre det på den rolige måten, eller den voldelige.
Tror de fleste som driver med fat velger den rolige siden det gir bedre kontroll, men den voldelige raske måten fungerer på en måte den også.
Ergo lar man fatet stå med karboneringstrykket over tid med ventilen åpen, inntil ølet er mettet og ikke vil ha mer av CO2en. Da først kan vi koble av gassen.
 
Co2 gassen du fyller på fatet med øl/vann blir til kullsyre som er en veske og tar mindre plass, dermed går trykket ned, derfor må ventilen stå open for å opprettholde trykket til at du har nok kullsyre på ølet.
Alt. 2: Sett på rett trykk og rist fatet som en gærning.
Alt. 3: Sett på 2 bar 3-4 dager.
I et fat som rommer eks. 20 liter og er fylt med 18 liter øl må fylles med 18X1,5 liter = 27 liter co2, da blir trykket i tommrommet 13,5 bar, det er ikke mulig uten at fatet ryker så alt. 1,2 eller 3 må brukes.

Regner her med at 2,5 vol ønskes og at det er 1 vol ettr gjæringen.
 
Du kan seff også sette på trykk og så stenge flaska ofte, typisk når du tar kvel og står opp om morgenen pluss ett par ganger i mellom.
 
Du trenger jo co2 for å drive ølen ut av fatet. Har du tenkt å ta det ut og inn av kjøla for å koble på gass når du skal tappe? Hvis du ser for deg at du kommer til å kjøpe en o2 flaske som også er for stor for kjøleskapet kan du evt finne frem drillen og et 10-12mm bor og lage et hull i skapet slik at fatene kan stå på trykk inni skapet med flaska utenfor. Evt se hvis du finner et dreneringshull i kjøleskapet.
 
Har det noko å seia for trykk/løsligheit/osv at flaska står på utsida medan fata er kjølt ned(altså i kjøleskap)? (temp i rommet er ca 25 -27 grader)
 
Co2 gassen du fyller på fatet med øl/vann blir til kullsyre som er en veske og tar mindre plass, dermed går trykket ned, derfor må ventilen stå open for å opprettholde trykket til at du har nok kullsyre på ølet.
Alt. 2: Sett på rett trykk og rist fatet som en gærning.
Alt. 3: Sett på 2 bar 3-4 dager.
I et fat som rommer eks. 20 liter og er fylt med 18 liter øl må fylles med 18X1,5 liter = 27 liter co2, da blir trykket i tommrommet 13,5 bar, det er ikke mulig uten at fatet ryker så alt. 1,2 eller 3 må brukes.

Regner her med at 2,5 vol ønskes og at det er 1 vol ettr gjæringen.
Takk Oddvar, der fikk jeg svar på det jeg lurte på.
 
Et lite tilleggsspørsmål:

Når jeg karbonerer fat kunstig, i kjøleskaptemperatur, så tar det gjerne både to og tre uker før kullsyrenivået blir tilfredstillende. Lurer på om dette kan ha sammenheng med at jeg pleier å fylle fatene med så mye øl som det bare går, dvs at co2-røret dermed blir stående nede i ølet? Har hørt at dette ikke er noe lurt, men det skjærer litt i hjertet å kaste bort øl, siden jeg ikke driver med flasking.
 
Det gjør ikke noe om co2 røret er nede i ølet, faren er at hvis du regulerer ned trykket kan øl komme inn i regulatoren.
Vil du at karbonering skal gå fortere må du enten øke trykket, 2 bar noen dager gjør susen, eller flaten mellom øl og Co2 må økes, det kan risting av ølfat sørge for.
 
Aha, det høres fornuftig ut.
Det hender jeg rister inn co2, for å bygge opp trykket litt. I kegeratoren setter jeg dem alltid på det trykk som ølstil og mengde co2 tilisier, i forhold til temperaturen. Stusser derfor når jeg ser folk ofte nevner 3-4-5 dager, for meg tar det alltid minimum to uker, gjerne lenger.
 
Noe spesiell grunn til at den første linken der ikke er tilgjengelig? Får "Du har ikke tilgang til denne siden" når jeg trykker på linken :(
 
Kan noen her være så elskverdig å gi meg inn med teskje hvordan man tilsetter Co2 til øl på fat? Har en lys ale som er tappa på fat og står på ca 10 grader nå, har satt på trykk og sluppet ut trykket et par ganger for å fjerne luft. Hvor høyt trykk og hvor lenge skal det stå?
Finnes der en slik kalkulator noen plasser her som viser hvor mye Co2 til hvilket øl og til hvilke temperaturer?


Er det sånn at
Jo høyere temperaturen jo høyere må bar være med CO2?
 
Tilbake
Topp