Kvalitetssikring av karbonering på fat

Hepp! Har en juleaktig sak (ja jeg vet det er litt seint :) ) , som jeg skal ha over på fat (første gang).
19 liter nytt Cornelius - vasket og desinfinsert etter alle kunstens regler...

Oppskriften sier 2 - 2.5 Co2 volume. Jeg har en kjeller som delvis egner seg så setter fatet der. Holder 10 grader. En kjapp tur via kalkulator på Brewers friend gir meg da 17.6 PSI og google forteller meg da blir 1.2 BAR. Overføre ølet til fatet uten å få noe oksygen inn - skru opp til 1.2 bar på flasken å deretter slippe ut litt trykk via sikkerhetsventilen (for å få ut lufta). Blir nok ca. 17-18 liter i fatet tenker jeg. La stå ca 1 uke.

Har lest mye - men som sagt første gang, så grei å få en utsjekk :)

På forhånd takk !
 
Har ett kjøleskap "på vei inn" - hva oppnår jeg egentlig med lavere temp ? (ut over at man da trenger mindre trykk kanskje - og forbruker mindre C02 ? )
 
Har ett kjøleskap "på vei inn" - hva oppnår jeg egentlig med lavere temp ? (ut over at man da trenger mindre trykk kanskje - og forbruker mindre C02 ? )
Ved lavere temperatur tar væsken lettere til seg kullsyre, så du forbruker ikke mindre CO2. Man trenger altså kortere eksponering eller lavere trykk for å få samme volum i ølet.
Denne enkle tabellen fungerer faktisk veldig bra på kjøleskapstemperatur:

Hurtigkarbinering.png
 
Tilbake
Topp