Trykk på fat stiger?

Hei! Brygget ett ekstraktsett for å prøve fat for første gang. Alt ble nøye rengjort med PBW så starsan, satte trykk på fatet etter en karboneringstabell (1.3bar ca), satte fatet og co2 tanken i kjøleskapet, og etter ett par timer har trykket steget til 1,5bar. Er dette normalt eller bør jeg gjøre noe med det?

Antar at det har med temperaturen å gjøre men usikker på om det faktisk er 1.5bar med trykk eller om regulatoren bare tuller litt med tallene?
 
Ølet er selvfølgelig ferdig utgjæret regner jeg med? Ville ikke brydd meg så mye mm. det stiger drastisk mer

Hvis ølet var varme før du satte det i kjøleskap burde heller manometeret synke slik det gjorde med pilsfatet mitt i dag. Så litt snodig er det jo
 
Ølet er selvfølgelig ferdig utgjæret regner jeg med? Ville ikke brydd meg så mye mm. det stiger drastisk mer
Det vil jeg absolutt tro, er en cider jeg har brygget denne gangen, men sto ca 1 uke etter at det var ferdig gjæret pga. litt svovel lukt, så kan ikke se for meg at det er noe aktivitet igjen. Skrudde trykket ned litt og dro i ventilen litt for å få det ned til 1.3 bar igjen. Det ville opp til 1.5bar igjen når jeg bare dro i ventilen uten å skru ned trykket
 
Det vil jeg absolutt tro, er en cider jeg har brygget denne gangen, men sto ca 1 uke etter at det var ferdig gjæret pga. litt svovel lukt, så kan ikke se for meg at det er noe aktivitet igjen. Skrudde trykket ned litt og dro i ventilen litt for å få det ned til 1.3 bar igjen. Det ville opp til 1.5bar igjen når jeg bare dro i ventilen uten å skru ned trykket

Da er det trykket fra flaska, ikke cidern
 
Du setter trykk i gassdelen av fatet, så skal det (teoretisk) over tid gå over i Cideren. Dette stemmer ikke helt med din erfaring, men ikke overtenk dette :)
Cider trenger ofte mer co2, så du trenger absolutt ikke engste deg.
Med så lavt trykk i starten, vil det ta flere uker før Cideren er ferdig karbonert.
Jeg hadde satt den på 2 til 2,5 bar i noen dager for å fremskynde den første delen av karboneringen. Deretter kan du teste deg frem til hvordan du ønsker den karbonert.
Husk at dersom du tapper med høyt trykk, blir det skum.
Sett høyt trykk under karbonering, og reduser til serveringstrykk (1,2-1,5 bar) når du tapper.
Lykke til med fat :)

ps. Minner om denne
M
 
Du setter trykk i gassdelen av fatet, så skal det (teoretisk) over tid gå over i Cideren. Dette stemmer ikke helt med din erfaring, men ikke overtenk dette :)
Cider trenger ofte mer co2, så du trenger absolutt ikke engste deg.
Med så lavt trykk i starten, vil det ta flere uker før Cideren er ferdig karbonert.
Jeg hadde satt den på 2 til 2,5 bar i noen dager for å fremskynde den første delen av karboneringen. Deretter kan du teste deg frem til hvordan du ønsker den karbonert.
Husk at dersom du tapper med høyt trykk, blir det skum.
Sett høyt trykk under karbonering, og reduser til serveringstrykk (1,2-1,5 bar) når du tapper.
Lykke til med fat :)

ps. Minner om denne
M
Så på tabellen til Brewshop at det vist skal ta 1 uke med 1.4bar i 4°, men kan sette opp
 
Tilbake
Topp