cjohansen
Norbrygg-medlem
Dette er omtrent min prosess. Bruker original oppbevaringsvæske. Den virker å være drøy. Men jeg skyller bare i springen før jeg oppbevarer.Jeg har et Hanna HI98128 og tror nok ikke ovenstående oppskrift til oppbevaringsvæske stemmer med den som Hanna benytter/selger til pH meteret. Bare noen dråper av vesken som tørker ut inneholder mye KCL.
Tror den er mye mer konsentrert enn det som beskrives ovenfor, noe dette sitatet fra Bru'n Water også indikerer
All you need to do is add the proper amount of potassium chloride to the calibration solution or DI water to create your storage solution. It turns out that there is variation in the recommendations of what KCl concentration pH storage solutions should have. Recommendations range from 1M to 3M. That M means moles per liter. So to create a suitable storage solution, you need to add between 75 and 223 grams of solid KCl per liter of your fluid (this creates the 1M to 3M concentration). Yes, that much solid will dissolve in the liquid, it just might take a day or two.
The final component is adding a Benzoate preservative to the solution to help reduce biologic growths in the solution. Either potassium benzoate or sodium benzoate can be added. Use the manufacturer's recommendation for dosing that preservative to the solution. I haven't done this, but probably should.
Og denne linken
http://www.vernier.com/til/369/
Jeg har en original oppbevarings løsning fra Hanna, og regner med (håper) den varer i to år i kjøleskapet, har over halvparten igjen ettter nesten halvannet år bruk av proben. Ikke mye å spare her for meg og er litt forsiktig med å eksperimentere, tenker på levetiden og drift på proben.
Rengjørings løsning har jeg ikke skaffet meg og sålangt er proben veldig stabil og trenger lite/ingen kalibrering fra gang til gang. Men så er det et av de dyrere pH meterne også.
Har benyttet original kalibreringsvæsker til de tok slutt, og deretter noen billige saltposer fra China Bryggebutikker selger jo også til en rimelig penge.