Kvar kjøper folk diverse væsker til pH-meteret sitt?

Jeg har et Hanna HI98128 og tror nok ikke ovenstående oppskrift til oppbevaringsvæske stemmer med den som Hanna benytter/selger til pH meteret. Bare noen dråper av vesken som tørker ut inneholder mye KCL.
Tror den er mye mer konsentrert enn det som beskrives ovenfor, noe dette sitatet fra Bru'n Water også indikerer

All you need to do is add the proper amount of potassium chloride to the calibration solution or DI water to create your storage solution. It turns out that there is variation in the recommendations of what KCl concentration pH storage solutions should have. Recommendations range from 1M to 3M. That M means moles per liter. So to create a suitable storage solution, you need to add between 75 and 223 grams of solid KCl per liter of your fluid (this creates the 1M to 3M concentration). Yes, that much solid will dissolve in the liquid, it just might take a day or two.
The final component is adding a Benzoate preservative to the solution to help reduce biologic growths in the solution. Either potassium benzoate or sodium benzoate can be added. Use the manufacturer's recommendation for dosing that preservative to the solution. I haven't done this, but probably should.

Og denne linken
http://www.vernier.com/til/369/

Jeg har en original oppbevarings løsning fra Hanna, og regner med (håper) den varer i to år i kjøleskapet, har over halvparten igjen ettter nesten halvannet år bruk av proben. Ikke mye å spare her for meg og er litt forsiktig med å eksperimentere, tenker på levetiden og drift på proben.

Rengjørings løsning har jeg ikke skaffet meg og sålangt er proben veldig stabil og trenger lite/ingen kalibrering fra gang til gang. Men så er det et av de dyrere pH meterne også.

Har benyttet original kalibreringsvæsker til de tok slutt, og deretter noen billige saltposer fra China :)Bryggebutikker selger jo også til en rimelig penge.
Dette er omtrent min prosess. Bruker original oppbevaringsvæske. Den virker å være drøy. Men jeg skyller bare i springen før jeg oppbevarer.

Og kvar har dokke kjøpt denne?

Det er problemet! På Bryggselv råder de folk til å bruke batterivann, hvilket er helt på trynet. De selger ph-metere og kalibreringsvæske, men ikke oppebvaringsvæske. Det er temmelig ille! Men no problem: 1 kg kaliumklorid er billigere enn 25 milliliter ferdiglaget oppbevaringsvæske, og du kan, som sagt over, bare blande inn 1 gram kaliumklorid i 100 ml kalibreringsvæske, så har du oppbevaringsvæske - som det altså ikke er noen som helst grunn til å kjøpe.

At Bryggselv ikke fører oppbevaringsvæske, er altså i og for seg helt greit - om de bare hadde kunnet opplyse folk om dette!

Jeg kjøpte oppbevaringsvæske samme sted som pH-måleren: RS online. De selger også store flasker kalibreringsvæske, men den væsken har jo relativt kort holdbarhet, så da kjøper jeg heller de små fra bryggebutikkene.

Det er problemet! På Bryggselv råder de folk til å bruke batterivann, hvilket er helt på trynet. De selger ph-metere og kalibreringsvæske, men ikke oppebvaringsvæske. Det er temmelig ille! Men no problem: 1 kg kaliumklorid er billigere enn 25 milliliter ferdiglaget oppbevaringsvæske, og du kan, som sagt over, bare blande inn 1 gram kaliumklorid i 100 ml kalibreringsvæske, så har du oppbevaringsvæske - som det altså ikke er noen som helst grunn til å kjøpe.

At Bryggselv ikke fører oppbevaringsvæske, er altså i og for seg helt greit - om de bare hadde kunnet opplyse folk om dette!
Jeg er ganske sikker på at den blandingen du foreslår er ugunstig for pH meteret til TS. Og ikke fordi blandingen ikke inneholder anti sopp middel, noe som nok også er lurt og anbefalt.
Proben er laget med en gel med 3.5M KCL og en så tynn KCL blanding som du foreslår kan medføre redusert levetid for proben, sannsynligvis bør du mer en 10 gange KCL innholdet minimum.
Andre prober kan ha andre spesifikasjoner.

Jeg ville holdt meg til original væske, f.eks kjøpt hos Elfa. Burde holde helt til proben går istykker, en halvliter.
https://www.elfadistrelec.no/en/electrode-storage-solution-500-ml-hanna-hi70300l/p/17661984

Jeg er ganske sikker på at den blandingen du foreslår er ugunstig for pH meteret til TS. Og ikke fordi blandingen ikke inneholder anti sopp middel, noe som nok også er lurt og anbefalt.
Proben er laget med en gel med 3.5M KCL og en så tynn KCL blanding som du foreslår kan medføre redusert levetid for proben, sannsynligvis bør du mer en 10 gange KCL innholdet minimum.
Andre prober kan ha andre spesifikasjoner.

Jeg ville holdt meg til original væske, f.eks kjøpt hos Elfa. Burde holde helt til proben går istykker, en halvliter.
https://www.elfadistrelec.no/en/electrode-storage-solution-500-ml-hanna-hi70300l/p/17661984

Det er vel begrenset holdbarhet på oppbevaringsvæske, tror jeg.

Den blandingen jeg foreslår, ser ut til å være vanlig, i alle fall.

Her anbefaler de faktisk en oppløsning med 1 gram til 200 ml: http://www.all-about-ph.com/ph-electrode-storage.html
Dette er til 3 mol/l KCL, som de sier er den vanligste.

Det er vel begrenset holdbarhet på oppbevaringsvæske, tror jeg.

Den blandingen jeg foreslår, ser ut til å være vanlig, i alle fall.

Her anbefaler de faktisk en oppløsning med 1 gram til 200 ml: http://www.all-about-ph.com/ph-electrode-storage.html
Dette er til 3 mol/l KCL, som de sier er den vanligste.
Tror ikke de referansene dine er riktige, leste du hva jeg skrev som svar på video'en du refererte.
Forøvrig så kan du lese kommentarene under den vidoen for å se samme innvendinger.
Mye fint og også unøyaktig å finne på Internett.
Holdbarheten på oppbevaringsvæsken jeg kjøpte i fjor sommer er oppgitt til juli 2019.

Poenget med KCL innholdet i oppbevaringsvæsken er at den skal matche hva som er i proben, slik at ikke proben tømmes for elektrolytt over tid. TS har en probe som bruker 3.5M KCL, så oppbevaringsløsningen bør ideelt ha denne styrken.

Tror ikke de referansene dine er riktige, leste du hva jeg skrev som svar på video'en du refererte.
Forøvrig så kan du lese kommentarene under den vidoen for å se samme innvendinger.
Mye fint og også unøyaktig å finne på Internett.
Holdbarheten på oppbevaringsvæsken jeg kjøpte i fjor sommer er oppgitt til juli 2019.

Poenget med KCL innholdet i oppbevaringsvæsken er at den skal matche hva som er i proben, slik at ikke proben tømmes for elektrolytt over tid. TS har en probe som bruker 3.5M KCL, så oppbevaringsløsningen bør ideelt ha denne styrken.

Der ser man! Det var bra jeg fikk korrigert dette før jeg gikk i gang med å blande - eller før andre gjorde det:(.

Men jeg lurer likevel litt på hvor galt det ville blitt. Karen som laget video'en sier han har prøvd å lage en 10/g100ml oppløsning, og at den ble så tjukk at den var ubrukelig. (Leste ikke dette før nå.) Den oppløsningen jeg har (kjøpte på Bryggselv den ene gangen de hadde) er i alle fall ikke spesielt tyktflytende. Jeg får bare prøve.

Samme kar sier også at de ph-metrene han har oppbevart i 1/100-oppløsningen, har hatt over gjennomsnittlig levetid. Men OK - dette er ikke noe jeg kan få sjekket, eller egentlig kan vurdere. Så jeg skulle gjerne hatt en fagmann til å kommentere.

Hanna sier forresten at om man ikke har oppbevaringsoppløsning, er kalibreringsvæske på 4.0 den beste løsningen. (Jeg mener ikke å si at det betyr at det er greit å bruke kalibreringsvæsken alene over lengre tid!)

Og kvar har dokke kjøpt denne?
Jeg kjøpte full pakke med original væsker samtidig med pH meteret

Her er også en norsk nettbutikk, men har ikke kjøpt derfra
http://www.gartnerbutikken.no/categories/kalibrering-ph
http://www.gartnerbutikken.no/products/hydrocal-oppbevaringsvaske

Selv tror jeg nok at jeg benytter original oppbevaringsvæske til et såpass dyrt pH meter med forventet levetid på proben > 2 år ved riktig og forsiktig bruk.
Har ikke betenkeligheter med å kjøpe andre kalibreringsvæsker

Et alternativ er å destillere sitt eget. Det er ikke mye du skal ha, så det burde fungere å bare samle opp kondens fra undersida av et lokk eller noe slikt. Vil du ha vann med bedre dokumentasjon, kan du kjøpe sterilt vann på apoteket til ca 25-30 kr per liter.
Dette vannet er ikke ionefritt, såvidt jeg har skjønt. Det er sterilt, men ikke ionefritt.

Uansett.. Hvordan brukes KCL-væske?

Dette vannet er ikke ionefritt, såvidt jeg har skjønt. Det er sterilt, men ikke ionefritt.

Sterilt er det helt garantert ikke etter at du har håndtert det. Og hva slags ioner er det du mener ikke forsvinner når vann destilleres?

Sterilt er det helt garantert ikke etter at du har håndtert det. Og hva slags ioner er det du mener ikke forsvinner når vann destilleres?

Vel. Jeg kjøpte slikt vann fra apotek for noen år siden. Gikk inn på produsentens hjemmeside og der så jeg ikke at det var destillert. Det var sterilt, men leste ikke noe om destillering, tror de brukte en eller annen prosess for å drepe alt. Men hvis vann er destillert så er det fritt for ioner ja

Vel. Jeg kjøpte slikt vann fra apotek for noen år siden. Gikk inn på produsentens hjemmeside og der så jeg ikke at det var destillert. Det var sterilt, men leste ikke noe om destillering, tror de brukte en eller annen prosess for å drepe alt. Men hvis vann er destillert så er det fritt for ioner ja

Beklager, jeg misforstod. Trodde du snakket om det som ble samlet fra et kjelelokk og var i samme sitat.

Apotekvann er ikke destillert nei. De bruker nok en rimeligere teknikk.

Tilbake
Topp