kvitlauk i øl?

Eg har lese litt om folk i utlandet som hev brukt kvitlauk for smaksetja øl, men eg lurar på om folk har gjort seg nokon erfaringer om dette?

Eg har tenkt å lage ein liten batch, 20L på speidel, og det er to forskjellige typer eg vurderar.

Den fyrste er ein ale med ein del citra (evt. annan aromahumle) for å kombinera litt sødme og fruktighet med ein liten touch kvitlauk.
Den andre er ein robust porter med litt peated, for å kombinere røyk og kvitlauken.
Eg ynskjer ikkje at kvitlauken skal dominera brygget, difor vil eg rekne med ca. 2 fedd i brygget, og eg vil gjerna baka dei litt i ovnen til dei er blitt litt søte
og har mysta ein del av skarpheten. Tilsettast brygget 1 minutt i koken.
Eg veit ikkje om eg tør tørrhumle med kvitlauk, med frykt om at det blir for mykje.

Kva synast dykk?

StoreMy skrev:

Ikkje dumt det heller. Eg skal snart vitja Maui Brewery på Hawaii kor dei har hatt litt suksess med deira Onion Ale.
Men eg trur det blir ein større utfordring med kvitlauk, noko eg har lyst å prøva på.
Grunna jul og ferie, så blir ikkje det utprøvd før februar, men eg skal helda dykk oppdatert!

hørtes noe spesielt ut det der....
kan liksom ikke se for meg hvitløk i øl, men det er veldig godt i øl pølse.

Testet øll med hvitløk på en mørk pub i London for et par år siden. Smakte ganske spennende, og ikke så ille som en skulle tru.
Passet særdeles godt til lammekjøtt.

Det finnes en restaurant i Stockholm hvor alt inneholder uhorvelige mengder hvitløk. Også ølen. Jeg bestilte ikke en selv men smakte på en. Jeg gjetter at det var en vanlig pils hvor de hadde klemt et fedd hvitløk oppi hver flaske med en slik hvitløksmoser. Jeg er glad jeg bestilte en vanlig øl kan du si.

Men hvis du er litt forsiktig med hvitløken kan jeg jo se for meg at det kan fungere til mat.

Miguel skrev:
Det finnes en restaurant i Stockholm hvor alt inneholder uhorvelige mengder hvitløk. Også ølen. Jeg bestilte ikke en selv men smakte på en. Jeg gjetter at det var en vanlig pils hvor de hadde klemt et fedd hvitløk oppi hver flaske med en slik hvitløksmoser. Jeg er glad jeg bestilte en vanlig øl kan du si.

Men hvis du er litt forsiktig med hvitløken kan jeg jo se for meg at det kan fungere til mat.

Finnes den restauranten ennå? Husker det var snakk om den sent på 80-tallet, men trodde det var en gimmick som var død for lengst...

Kan ikke helt se for meg smak av hvitløk i øl da hele drikken for meg går over til å lukte måltid.
Men drakk for en ukes tid siden en alkoholfri leskedrikk med aloe vera som hovedinnehold og kan heller se for meg eksperimenter med dette framfor hvitløk.

Garlic and shots (som restauranten heter) finnes både i Stockholm og London. De kan blant annet skryte av over 100 shots på menyen (hvor av flere med hvitløk), mye chili og hvitløk i maten, enormt overfylt lokale med Americana-relaterte ting og et klientelled mye ansiktshår, lærbekledning og tatoveringer å dømme ut fra en times besøk en sen fredag.

Personlig er det ekstremt mye jeg ville prøvd ut i øl før hvitløk, men hvis jeg skulle hatt hvitløk i, ville jeg i hvert fall ha bakt hvitløken først for å ta vekk alt av den skarpe, stikkende hvitløksmaken. Eller, nei, jeg tror ikke jeg ville hatt hvitløk i øl.

Miguel skrev:

Gahr skrev:
Miguel skrev:

Finnes den restauranten ennå? Husker det var snakk om den sent på 80-tallet, men trodde det var en gimmick som var død for lengst...

Jeg var der for tre fire år siden kanskje, og da levde den i beste velgående. Maten var veldig god og.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Da er den kommet, skal gi en lyd når hvitløksporter er ferdig.
ajuhe4ez.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hehe, kan forstås på flere måter.

Sjekk www.obisone.com , det er dem Dogfish Head bruker. Det er visst 2oz per BBL i whirlpool, og 1oz per BBL i sekundær. Litt dyrt med 25USD per 2oz-kvern, men tenker det blir 10- og 5g til mitt bruk, så to kverner varer litt. Frakt 10USD, tok fem dager, kjapt og greit.

Sent from my iPhone using Tapatalk

yha2yre9.jpg

Her er i hvert fall etiketten.

Til gjæring:
Garlic Porter
Westvleteren 12 klone

Flaske:
Dubbel
Mandarina Porter
Celebrator Doppelbock klone
Pilsner Urquell klone
Mandarina Imperial IPA