Laaangt unna forventa FG

Hei alle dyktige hjemmebryggere.
Jeg er helt fersk og har mitt første brygg til gjæring nå (Brown Ale Allgrain sett)
Følte selve brygginga gikk fint, men nå er jeg usikker.
Målte OG 1.057 før gjæring (forventet 1.058).
Etter 7 dager målte jeg SG? 1.032 og nå etter 10 dager måler jeg det samme. Forventet FG er oppgitt til 1.015.
Er det noe jeg kan gjøre for å få igang gjæringen igjen? Ølet lukter forøvrig godt, men smaker veldig søtt.
Må jeg innfinne meg med at jeg har brygget et veldig søtt "folkøl"? eller kan det reddes?
Beklager for sikkert dumt spørsmål, men jeg har søkt og lest mange steder uten egentlig å bli særlig klokere.
Espen.

Det var ikke du som spurte det samme for noen dager siden? Mangrove jack gjær her og?

Ikke meg nei. Men ja, mangrove jack.
Så førøvrig tråden du sikkert tenker på nå. Ser endel likheter..
Er det sånn at den gjæren er ubrukelig? Og hva kan jeg evt prøve for å få det til å gjære mer?

Det enkleste er å sette en liten starter på en pakke us05, og piche denne etter 24 timers tid når du ser det gjæres aktivt.

Jeg har iallefall sluttet å bruke gjær med det navnet på seg pga slike ting, og annet.

Du kan prøve å pitche en aktiv starter.

Takk for svar.
Skjønner at jeg må lese meg opp litt, for det hørtes en smule gresk ut..
Jeg har en annen type gjær fra mangrove jack, går det an å lage en starter med den?
Og er det noe spesielt utstyr jeg må ha?

Det aller enkleste er å kjøpe en boks vørterøl, riste ut kullsyra, og tilsette en pakke gjær, dette kan godt være i en rein, desinfisert halvliters brus/vannflaske der korken er løst på. Jeg har samme tilnærming til mangrove jack som Miguel. Det kommer ikke innafor veggene her i huset.

Det hørtes fryktelig enkelt ut da, Er jo suverent hvis det går.
Også er det bare å la den stå på benken til den gjærer skikkelig da? Og helle oppi dunken.?
Problemet er at jeg ikke har noe annen gjær. Går det å bruke noe som finnes i dagligvaren, eller må jeg dra den late ræva mi til en spesialforretning?
Og hvor mye gjær må/skal/burde jeg bruke?

Siden dette nå har stått i tre uker skader det ikke om det står noen dager til i mellomtiden du venter på noe bedre. Pålitelige gjærtyper er blant anna US-05, Nottingham og BRY-97.

Hjertelig takk for svar. Har bestilt en pakke Safale US-05 11,5gr.
Hvordan skal jeg få det oppi dunken på tryggest måte?
Har forstått at det helst ikke skal slippe inn luft.
Mye mas nå, men jeg er veldig takknemmelig for svarene jeg har fått.

Luft får du inn samme hva du gjør, men er ikke sikkert at det gjør så mye i en brown ale. Du pitcher jo den nye gjæren så forsiktig du kan. Noe å spare på i lengre tid blir vel dette neppe uansett :)

Tilbake
Topp