Lage cider av cider.

Hei. Går det å lage cider av cider? Ser Europris har cider på tilbud nå, 4 liters flasker for 50+ pant. Går det å tilsette gjær til denne for å få alkoholholdig cider? Hvilken tørrgjær kan dere anbefale til dette formålet?
 
Kjøper aldri cider, men om det er nok sukker så blir det gjæret. Mål med hydrometer eller les på flaska. Bryggselv har en egen cider gjær, cider mo2
 
Uten å vite noe om det så kan jeg tenke meg at den er tilsatt en form for konserveringsmiddel, det er jo uansett kun eplesaft med vann og sukker.
Du vil sikkert kunne lage deg et tilsvarende gjærbart produkt ved å kjøpe billig eplejuice, blande det ut med vann(eller ikke) samt tilsette sukker.
 
Kvifor ikkje gjera det enno billegare, og kjøpe 2L-kartongar med eplejuice frå FirstPrice til 13,90 kr stk? Tøm det på ei gjærkake frå anna brygg, eller bruk US-05, Nottingham, e.l. Veldig drikkbar etter kun 1-2 veker på flaske, karbonert.
 
Dét har jeg óg gjort. Kjøpte 1,5L kartonger med eplejuice til 9,90 og helte over gjærkaka til en DIPA. Tørrhumlet litt også. Veldig god cider.
 
Jeg laget en cider med ca 15 liter eplejuice, og i tillegg 4 liter av den cideren til Europris.. tilsatte ca 800 gram sukker..Har eksperimentert med Champagne gjær, men anbefaler på det sterkeste på bruke cider gjær da denne gjæren klarner mye raskere og bedre enn champagne gjæren, og i tillegg ble smaken mye renere. Jag foretrekker
Wpl 775 til dette formålet Vil tippe at du vil få en meget god Cider om du bare bruker den fra Europris.. Den er meget frisk og velsmakende :)
 
Tilbake
Topp