Lage mindre batch...

Hei!

Har nettopp brygget et ferdigsett fra bryggselv.no som ble 10L med IPA! Var kjempeartig og kjekt at det virket! Har fått mersmak og ønsker å brygge mer, men finner bare sett som blir til 25L øl. Dette har jeg ikke plass til! Dette er muligens et tåpelig spørsmål, men hvordan kan jeg gjøre oppskriften mindre? Går det ann å gjøre den mindre dersom man bruker et ferdigsett?

På forhånd, tusen takk for svar!
 
Legger du den inn i et bryggeprogram kan man ganske enkelt skalere brygget ved å justere batchvolumet. Eller hvis man bare brygger kit fra BS tror jeg de selger deg halve kit men du sitter igjen med den overskytende resthumlen.
 
Dersom du tar opp utfordringen med bryggebutikken, kan det være at de lager to halve til deg. Dersom du kjøper ferdig malt i 1 pose, vet du ikke hvordan fordelingen mellom korna blir dersom du deler posen i to. Det samme gjelder humla
 
Da jeg startet opp med hjemmebrygging kjøpte jeg flere ganger sett som var beregnet for 25 liter og brygget i to omganger. Det funket fint for meg, bruk vekt og ikke ta det på øyemål.

Som msveland påpeker så er ikke malten helt jevnt fordelt i posen så du bør nok blande den litt så du får en noenlunde homogen miks av de ulike typene, før du tar ut halvparten. Litt dumt om du får all spesialmalten i den første batchen, liksom. Det samme gjelder nok humlen også.

Jeg vil anbefale deg å veie humleposene og ta halvparten av innholdet siden vekten av humlen i settet ikke alltid stemmer overens med det som står i oppskriften. Dette skyldes sikkert at de justerer mengden humle etter andelen alfasyre, ihvertfall for bitterhumlen (jeg mistenker også at de noen ganger bruker en annen humle enn det som står i oppskriften, men det har jeg ikke noe bevis for).
 
Tilbake
Topp