Lager gjær tørr

Jeg skal brygge en pilsner i morgen, Et tre kilos sett av Muntons gold Continental pilsner pluss én kilo spraymalt, der jeg bytter ut den medfølgende gjær med en SafLager S23. På pakken står det at man må ha i to pakker til 20-30 liter ved 11-15 grader. om jeg er gjærrig og bare bruker én pakke. Hvor mye har dette å si for utgjæringen? Jeg skal når gjæringen har startet sette dunken ned i kjelleren hvor det nå holder en temp på ca 11-12 til 15-16 alt avhengig av ute temp og om jeg setter dunken rett ned på betong gulvet. Bør jeg sette dunken rett ned på betongen? Ps. Det viste seg at jeg har to forforskjellige lager gjær typer. Den ene er saflager S23 den andre er Brewferm lager. De skal ha praktisk talt den samme gjæringstemp. Gjør det noe å blande disse to?

Jeg ville definitivt gått for to pakker Saflager på 11 °C. Lagerøl trenger temperaturer rundt 10 °C, og mye gjær, for å bli skikkelig. sett dunken ned på betongen hvis dette gir en temperatur rundt 11 °C. Men husk at tempen i selve ølet nok kommer til å ligge en til to grader høyere under den kraftigste gjæringen.

Du hadde fint fått et øl med bare en pakke, men det vil bli mer fruktig, det vil ta lengre tid, og det kan få problemer med å gjære helt ut. Kort sagt, det vil få mindre lager-karakter enn om du bruker mer gjær. Med lager er det absolutt ikke noe poeng å være gjerrig med gjæren!

Jeg har også brukt SafLager med hell med både maltbrygg og Muntons Gold (2 bokser og ingen sukker) sett. Og dette forholdsvis kort tid etter hverandre. Av dette husker jeg at Muntons sitt øl ble greit, mens maltbrygget smakte betydelig bedre. Uansett så var dette forsøket med Muntons Gold og SafLager nok det som kom nærmest 'vanlig lager' med et ølsettbrygg.

I begge tilfeller brukte jeg kun én pose gjær, og det tok nokså lang tid for å få det til. Husker ikke om det var spesielt fruktig, men den gang var nok smaksløkene temmelig underutviklet.

Jeg ville heller satset på å lage en god starter av SafLager-pakken enn å blande SafLager og Brewferm-pakkene. Lager du en god starter med litt maltekstrakt så går dette brygget nok i boks.

Det kan være ok å sette dunken på gulvet, for temperaturen holder seg stabil der, og 11 °C er en bra temperatur til formålet.

Tips: bruk litt aromahumle (tørrhumling eller tilsett humle til litt kokende vann), for det er det jeg mener ølsettbrygget manglet.

Jeg ville heller satset på å lage en god starter av SafLager-pakken enn å blande SafLager og Brewferm-pakkene. Lager du en god starter med litt maltekstrakt så går dette brygget nok i boks.
Da gjør jeg heller det og utsetter bryggingen litt. Men må starteren stå kjølig ( lager temp.) eller kan den stå i romtemp. til det gjærer skjikkelig?

Starteren kan gjerne stå i romtemperatur. Det er først ved primærgjæring (altså selve brygget) at temperaturen skal være en del lavere. Prøv å sikte på 8-9 gr. starttemperatur, så vil tempen sakte øke til litt over romtemperatur (hovedgjæring) for så å synke tilbake til romtemperatur.

Det er også lurt å belufte brygget godt. Bruk evt en akvariepumpe med brusesten og sterilfilter, noe du kanskje har liggende fra før.

Tilbake
Topp