Lager til besvær?

Leho

Norbrygg-medlem
Hei! Tredje batch er nå i gjæringskaret, en premium pils pakke fra brygging.no. Mesking, koking, kjøling gjennomført i dag, så hvordan det hele går er fortsatt uvisst. I løpet av bryggedagen skjedde det flere uventede ting som gjør at jeg søker svar og informasjon.

Det virket som det var langt flere "partikler" i vørteren når jeg brygget lager i dag enn jeg har opplevd på mine to første brygg (Pale Ale og Porter). Er det normalt?
Alt var som normalt fram til tapping fra bryggekjele (Bratberg 36 L) til gjæringskar. Når tappingen var i gang tok det kort tid før strålen ut av kranen ble veldig stusselig. Det virket som humlen i silkaret stengte vøreteren inne i karet. (Silkar = den indre "bøtta" i bratbergen, hvor malten er under mesking)
Bør jeg la være å bruke silkaret under koking og deretter tapping når jeg produserer lager?
Det samme spørsmålet kommer ut av det faktum at under kokingen boblet det friskt i kanten mellom silkaret og ytterkanten på gryten, mens overflaten var temmelig rolig inne i silkaret. (dette fortonte seg annerledes med de to alene jeg har brygget til nå)
Oppnådde 23,5 liter i gjæringskaret som står i 12 C kjeller, så det er god grunn til å håpe at det hele blir drikkbart.
PS: Testet ut en "dobbeltkjøling" gjennom å ha vørterkjøler nede i karet og en dobbel kobberkveil bøyd rundt apparatet på utsiden. Hver av disse var koblet til en kaldtvannskran. Det gikk fra kok til 15 C på under halvtimen.

noen kan berolige en litt bekymret novise :)
 
Nå vet jeg ikke helt hvordan bryggekjelen din ser ut, men silkaret på bb30 f.eks er kun til meskingen. Dette skal teas ut når man koker.  Skjønner at det har plugga seg hvis dette har vært i under koking.....
 
brattberg og bb30 e nå i grunn veldig like, står i bruksanvisningen til bratberg at den kan brukest til og ha humle i under kok, men fungerer bedre uten. beste er og røre forsiktig etter kjøling og la det stå 30 min så samler humle rester seg i bunn i midten.
et godt tips er og bytte kranen på brattbergen, den orginale er dårlig.
 
Takk for svar!
Tipper at Bratberg og BB30 er temmelig like. Grunnen til at jeg har hatt karet i under koking har vært at manualen som fulgte med apparatet oppga som et alternativ å bruke karet som humlesil, derfor har jeg gjort det. Det har fungert topp på to ales, men var besværlig med dagens lager. Bør jeg rett og slett ta ut hele karet etter mesking, hver gang?
 
Vi brygger også med Bratberg. Vi har ikke brukt silkaret til humling, bruker bare humle (pellets) rett i kokekaret. Dette har funger helt fint for oss.
 
Det vi fekk beskjed om fra Leif Stana var at silkaret kunne brukes i kok ved og plassere dette helt nede på bunn ved bruk av humleblomst og resikulere slik at det og fungere som filter. Det går ikkje med pellets, da tetter det seg.
Har ikkje prøvd med blomst sjøl.
 
Tilbake
Topp