Lagring av gjær

Har spurt om dette tidligere, men ikke fått noe fornufig svar så tenkte å starte en ny diskusjon på tema.

Si at du har en helt spessiel gjærstamme du ønsker å bruke over si et år. Hvordan kan da gjæren lagres? Er det i det heletatt mulig å gjøre dette hjemme?

Forslag (antar ingen infeksjoner):
Brygger øl og vansker bunnfallet. Den vaskede gjæren lagres 1mnd i kjøleskap deretter lages en starter for å få opp celle tallet. Dette vaskes og lagres en ny mnd. Dette fortsetter så lenge du vil beholde gjæren.

Det er relativt overkommelig å ha en gjærbank med noen gjærstammer med midler man har tilgjengelig hjemme. Av utstyr trenger du noen petriskåler, inokuleringsnål, ei olje- eller alkohollampe, rør til oppbevaring og noen små erlenmeyerkolber. Kjemiskapet må dessuten utvides med agar og kanskje glyserin.

En god beskrivelse av framgangsmåter er her: http://www.alsand.com/beer/yeast/index_E.html
Det viktigste er å kunne rendyrke kulturer på agarskåler. Du må ha sterile petriskåler (enten kjøpe sterile i plast eller pakke inn glasskåler i aluminiumsfolie og steke dem) og gjærstarter tilsatt agar.

Kok en vanlig gjærstarter, tilsett agar og vent til den begynner å stivne. Hell litt av denne i den lille delen av hver skål og legg på lokket. Har du mulighet for å gjøre dette i trykkoker er det en fordel, da du får sterilisert og ikke bare desinfisert.

Når det har stivnet tenner du lampa og varmer innokuleringsnåla før du dypper den i ølet som inneholder gjæren du vil ta vare på. Så stryker du ut dette på skåla (søk på "streak agar plate" på Google), mens du sørger for at det ikke kommer støv på skåla. Dette bør gjøres over flammen, slik at du oppstrømmen over flammen hindrer støv i å legge seg. Nå kan du oppbevare skålene i romtemperatur på et trekkfritt sted i noen dager. Sørg for å ha den minste delen av skåla øverst, slik at det ikke kommer støv inn på vørteren.

Etter noen dager vil du se runde og pene gjærkolonier. Ser du mugg, eller andre uregelmessigheter på skåla, bruker du den ikke. Du skal velge ut runde og pene kolonier med gjevn størrelse for å ta vare på. Små eller uregelmessige kolonier er tegn på mutasjoner.

Når det gjelder oppbevaring, er det flere muligheter. Du trenger uansett en eller annen steril og passelig liten beholder. Jeg har fått tak i noen reagensrør i plastikk som er pakket enkeltvis og sterilt, men her er det mange mulighter.

For oppbevaring i kjøleskap er det vanligste å fylle rørene halvfulle med agarvørter og legge dem på skrå så du får ei størst mulig overflate, ofte kalt en "slant". Du kan stikke en koloni ned i geleen og oppbevare disse kjølig i noen måneder, mens gjæren sakte vokser. Jeg har rent vann i rørene og har en koloni i hvert rør, som jeg oppbevarer noen måneder før jeg dyrker dem opp på nytt.

Skal du fryse gjær trenger du glyserin, som må blandes med gjæren for å hindre at det danner seg iskrystaller. Jeg har ingen erfaringer med dette, men det finnes noen gode bruksanvisninger på nett.

Når gjæren skal brukes, må den dyrkes opp på nytt. Jeg begynner med en ørliten starter på en noen milliliter i et syltetøyglass og tømmer et rør oppi. Dette gjærer ut i løpet av noen dager, så tar jeg neste steg i et par-tre desiliter før jeg går opp til en halvliter. Da har jeg litt mindre gjær enn i et WhiteLabs-rør.

Gustav har helt rett dette er den rette måten å lagre gjær på. Men det kan gjøres enklere også.

Metode 1= bruk flasket øl som gjær bank og vekk gjæren til live på nytt hver gang du skal brygge. dette burde funger i alfall et år.
Metode 2= hver gang du brygger lar du noe av gjæren bli igjenn i beholderen og gir den en dose kokt uhumlet vørter(OG 1030-40) og lar dette gjære ut. du kan lagre denne i kjøleskap et par måneder og lage ny starter neste gang du skal brygge.

det selvfølgelig viktig å vere nøye med steril håntering for ikke og kontaminere kulturen, men det må man også være med gjær på agar metoden også.

Disse metodene har selvfølgelig svakheter og man kan miste gjærkulturen viss man er uforsiktig eller venter forlenge med å fornye/fore den. Men de er begge sikrere en å bruke gjær fra gjær dunken mere enn et par ganger.

hole skrev:
Metode 1= bruk flasket øl som gjær bank og vekk gjæren til live på nytt hver gang du skal brygge. dette burde funger i alfall et år.

Dette kan absolutt være en god ide, selv om det nok er litt større sjanse for mutasjoner. Du kan jo også drikke ølet fra flaska først, for å være rimelig sikker på at det ikke er infeksjoner.

Uansett er det et poeng å lagre lite gjær, som du dyrker opp i flere steg. Forsøker du å lagre hele gjærmengden du skal pitche, vil du ende opp med veldig mye døde gjærceller i vørteren.

Tilbake
Topp