Lakrisrot i pulverform

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Jeg har kjøpt en pose med lakrisrot i pulverform og twnkte å bruke dette i en porter/stout som vi håper vil bli >10%. En øl vi kan sette litt bort for modning og ta fram ved spesielle anledninger.

Er det noen som har erfaring med slikt pulver eller bruk av lakris i øl generelt?

Noen tips om mengde (håper å få 50-60 liter i gjæringsbøtten)?

Er det greiest å tilsette ved slutten av kokingen eller rett i gjæringsbøtten? Kanskje tryggest å koke ...

Ølet skal ikke bli et lakrisbrygg - men jeg tenkte mer å sikte slik at lakrisen blir forhåpentligvis en av flere smaker man kan ane i bakgrunnen ...

Etter å ha søkt litt rundtomkring, endte jeg opp med å bruke 1gr lakrisrot pr liter i en stout jeg satte forrige helg. Med dette traff jeg midt i mellom de som hadde brukt for mye og mente lakrisen satte for mye smak, og de som hadde brukt for lite og ikke merket noe til lakrisen. Jeg brukte vanlige lakrisrøtter (ikke i pulverform).

Jeg tilsatte 15 min før kokeslutt, noe som virket som de fleste andre også gjorde, for å være på den sikre siden.

Takk for svar!

Lurer på om pulveret er mer konsentrert ...? Synes det høres mye ut 1 gr i pulverform. Aner ikke om det løser seg opp eller om det bunnfeller.

Får legge oss litt under og håpe på det beste :)

Hva mener du med lakrisrot i pulverform da? Er det lakrisekstrakt eller oppmalt rot? Er det oppmalt rot ville jeg gått for 1gr/l, er det lakrisekstrakt ville jeg tatt mye mindre.

Brukte oppmalt lakrisrot fra bryggselv i en firewood stout (fra bryggselv). 50 gram på 22 liter, siste 5 min av kok. Du klarer ikke identifisere lakrissmaken med mindre du vet den er der. Vet dette er bortimot dobbelt av gjengs oppfatning, men mulig 5 min kok blir feil?

Jeg tror det er oppmalt lakrisrot. Fås kjøpt på helsebutikker. Brukes i følge damen der til å lage instant-te :)

Takker for svar! Ser ut som om 1 gr pr liter i allefall ikke er for mye. Litt avhengig av hvor tidlig den går med i koken.

Jeg tror det er oppmalt lakrisrot. Fås kjøpt på helsebutikker. Brukes i følge damen der til å lage instant-te :)

Takker for svar! Ser ut som om 1 gr pr liter i allefall ikke er for mye. Litt avhengig av hvor tidlig den går med i koken.
Hvordan ble ble resultatet? Hvor mye gikk du for, og når?

Tilbake
Topp