Lalleman Voss Kveik Neipa

thomaslm

Norbrygg-medlem
Hei,

Jeg satt en Neipa med Lalleman Voss Kveik gjær i går, temperatur 31 grader I morgen drar jeg på 5 dagers ferie. Bør jeg la det stå på 31 grader eller skal jeg skru ned til 20 grader når jeg skal være borte så lenge? Tørrhumla i dag og antar den er ferdig utgjæret i løpet av morgendagen.
 
Hei,

Jeg satt en Neipa med Lalleman Voss Kveik gjær i går, temperatur 31 grader I morgen drar jeg på 5 dagers ferie. Bør jeg la det stå på 31 grader eller skal jeg skru ned til 20 grader når jeg skal være borte så lenge? Tørrhumla i dag og antar den er ferdig utgjæret i løpet av morgendagen.
Det kommet nok ann på flere ting, er den ferdig så vil du absolutt få ned tempen så ikke humla ligger å svømmer på 31 grader, men det betyr at du burde ha en måte å forhindre at O2 slipper inn etterhvert som temperaturen synker og væsken(ølet) krymper.

Har du ikke mulighet til det, så ville jeg bare latt den stå på 31 i de 5 dagene du er borte og fatet/flasket rimelig umiddelbart etter du er tilbake :)
 
Gjærer under trykk med Fermzilla slik at dersom jeg skrur ned temperaturen vil bare trykket fallet uten at oksygen vil trekke inn i ølet. Stemmer ikke det?
 
Gjærer under trykk med Fermzilla slik at dersom jeg skrur ned temperaturen vil bare trykket fallet uten at oksygen vil trekke inn i ølet. Stemmer ikke det?
Kommer ann på hvilket trykk du gjærer på, men jo, i de fleste tilfeller vil det være null problem å skru ned tempen, om kveiken er ferdig, når du har trykkfermentert :)
 
Tilbake
Topp