Late-night brygging + Et spørsmål om kjøling av vørter

Erlendso

Dommer
I går kl. 21 mens dama såg på frustrerte fruer fikk jeg ånden over meg og ville sette et brygg.  :idea:

Grunnet tiden på døgnet, samt mitt utstyrsnivå ble dette et ekstraktbrygg. Steepet en halv kilo Krystall i 40 minutt på 65-70 grader før jeg tilsatte maltekstrakten.

Og der satt jeg en times tid, før det i det hele tatt begynte å koke. 25 liter på komfyrtopp fra IKEA er som å sette en elefant på en pocket-bike. I halv elleve tiden, fikk jeg endelig en "hot break", og begynte å tilsette humlingen (Northern Brewer 60 min og Hallertrau 15 + 1 min). Bryggeseansen ble vel egentlig preget av litt dårlig planlegging & amatøropplegg med rot på kjøkkenet og nysgjerrig bikkje med snuten oppi alt.

Anyway, når det var på tide å kjøle ned vørteren passet selvfølgelig ikke 25-liters hyttekjelen (med en krane som stikker ut 5 meter) nedi IKEA-vasken. Ikke bare-bare å kjøle ned 25 liter brennhett vørter kl. halv ett på en arbeidskveld. Jeg tappet det dermed rett på en sterilisert gjæringsdunk, satte på lokk & gjærlås, sa noen trønder-gloser :mad:, og satte hele dunken i dusjen. Der sprayet jeg med kaldt vann, og lot det stå slik ca. en halvtime. Det viste seg å være like nyttig som en blaut fis, siden karet var omtrent like varmt da jeg kom inn for å sjekke.  :eek: :bokser:

Når klokken begynte å nærme seg 1:00 var gode råd dyre. Det endte med at jeg satte gjæringskaret (med relativt glovarm vørter i) i romtemperatur, og dro til sengs. Når jeg sto opp i dag tidlig kl. 07:00 var dunken fremdeles varm! Planen er nå å pitche gjæren når jeg kommer hjem. Hvis den er kald da! Vørter ser ut til å ha varmekapasitet som varm lava..!  ::)

Spørsmålet er: Er dette brygget blitt til dassvann, eller er det fremdeles sjanser for at det kan gå bra? Var nøye med sterilisering, og som kjent var ikke vørteren kald da den havnet i gjæringskaret, i tillegg ble gjærlåsen satt på før "kjølingen" begynte! Dermed begrenset med luft-pathogener.

Har og luftpumpe + stein for oksygenering av vørter. Er det hensiktsmessig å sette nedi en slik, eller burde jeg bare ristet?

-Erlend
 
Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at du har gjort deg nyttige erfaringer  :ilike:

Det er sikkert dusinvis av mulige problemstillinger som kan utredes av 12 timers kjøling av vørter. Mye å lese om det på nettet.

Om ølet blir dassvann vil bare tiden vise ;) Gjør som Charlie Papazian - "Relax, have a hombrew".  :) Så får du svaret om 2-4 uker.
 
Hvis lokket har vært på hele tiden siden vørteren var glovarm, så har du en rimelig sjanse på at vørteren ikke er blitt infisert. Bare tilsett gjær når dunken har tilnærmet romtemperatur og finn ut av følgene. Det trenger ikke nødvendigvis være ødelagt.

Et annet tips som jeg har hørt er å vikle dunken i et laken og holde lakenet vått, f eks med dusjen hvis kran bare såvidt er åpen. Sift en vifte på hele greien, og man får kjølt ned fortere enn ved bare å vente. Dette kan også gjøres når man har vørteren gjærende på vinballong og omgivelsestemperaturen blir for høy (spesielt om sommeren). Siden vannet fordamper blir flasken kaldere.
 
Det er den eldste kjøleteknikken som brukes i varme land, blander du inn salt skal du i teorien komme under null, men det betinger at det ikke blir tilført mer varme enn det vanndampen greier å transportere bort.
 
Har hørt om metoden med salt for å lage is før i tiden, men tengte dette var en kjemisk prosess.
Noen som har en link e.l. som kan utdype dette?
Virket jo interesangt.
Må jo kunne bruke dette til noe fornuftig på varme sommerdager. (holde ølet kaldt)
 
Prinsippet er fordamping, i fryseren har du en veske som fordamper i minusgrader, varmen til fordamping kommer fra det varme innholdet i fryseren.
Får du bensin som er 25 grader på hendene blir det kaldt, fordi den fordamper fort.
Har du salt i vannet setter du ned frysepunktet slik at vannet fortsetter å fordampe i minusgrader og gjør det enda kaldere.

En forklaring på kjøleteknikk jeg synes er god:
Komprimerer du luft i fx. en sykkelpumpe stiger temperaturen, fx fra 20 til 30 grader, mens luften er komprimert venter du til den har kommet ned i temperaturen du startet med, 20 grader, så dekomprimerer (drar ut stkkelpumpen) da går tempen ned til 10 grader

Men luft og vann er ikke de beste medier så fryseren har propan til kjøleveske, kompressoren suger undertrykk i fordamperen inne i skapet og komprimerer i kondensatoren, etter kondensatoren er det en strupevenyil for å holde trykk/undertrykk
 
Med en varmepumpe kan jeg forstå, siden delene for kondensering og fordampning er i forskjellige "rom".
Men tanken var om ideen med å pakke gjæringsspannet inn i en våt håndduk e.l. vil kunne senke tempen til under romtemperaturen?
Vil den ikke trekke mer energi fra den høyeste energikilden, til gjæringsspannet og luften har lik temp, for så å benytte seg av begge?
Eller vil den fortsatt trekke mer energi fra vørteren i spannet?
Har dette i såfall noe med at vann leder energi/varme bedre enn luft?
 
Pitchet gjæren når jeg kom hjem i dag ( ca . 16:00)

Gjæren er Wyest American Ale II. Ser ingen aktivitet enda. Wyeast pakken hadde blåst seg opp og alt såg greit ut, men det plopper ikke enda pr. 23:07 PM. Vørteren ble forøvrig "luftet" med bruse-stein før pitching av gjær.

Tar det litt tid, eller skal jeg tilsette en ny gjær i morgen?

- Erlend
 
Det kan ta litt tid. Hvist det enda ikke er noe aktivitet etter 24t, så får du heller prøve å tilsette en ny pakke.
Hva var tempen når du tilsatte gjæren?
 
Da bobler det i gjærlåsen! Ikke mye, men det bobler ihvertfall!

Men jeg skal ikke puste lettet ut før jeg sitter på verandaen med seidelet i hånden.

Cheers
Erlend
 
Tilbake
Topp