Lav effektivitet pga. for lite skyllevann?

Dag Hovland

Norbrygg-medlem
Hei! Jeg sliter med uforutsigar effektivitet på sterke brygg. Har nå brygget to brygg med OG rett over 1,080, første gang fikk jeg effektivitet på 71%, men andre gang endte jeg på 65%. Den lave effektiviteten gjør meg ikke så mye - det koster ikke så mye med litt mer malt, men det blir vanskelig hvis den er så uforutsigbar. Jeg brygger med meskepose, og pleier meske med 3 liter vann per kilo malt, også skylle med det som mangler for å oppnå kokevolum. "Skyllinga" er bare at posen ligger et kvarter i skyllevannet. Fra det jeg har lest på forumet til nå kan det virke som jeg har brukt for lite skyllevann. Men det jeg ikke skjønner er: Hvis jeg skal bruke mer skyllevann, skal jeg da bare koke den ned i mange timer etterpå, eller skal jeg bare meske tykkere? Eller må jeg slutte med meskepose og investere i silbunn og skylle på ordentlig?
 
Du bør vel skylle BIAB'n på samme måte som med ett silkar. Løfte ut meskeposen og sette den i en stor sil eller lignende over
bryggekjelen. Deretter skylle på "vanlig" vis.
 
Hei! Jeg sliter med uforutsigar effektivitet på sterke brygg. Har nå brygget to brygg med OG rett over 1,080, første gang fikk jeg effektivitet på 71%, men andre gang endte jeg på 65%. Den lave effektiviteten gjør meg ikke så mye - det koster ikke så mye med litt mer malt, men det blir vanskelig hvis den er så uforutsigbar. Jeg brygger med meskepose, og pleier meske med 3 liter vann per kilo malt, også skylle med det som mangler for å oppnå kokevolum. "Skyllinga" er bare at posen ligger et kvarter i skyllevannet. Fra det jeg har lest på forumet til nå kan det virke som jeg har brukt for lite skyllevann. Men det jeg ikke skjønner er: Hvis jeg skal bruke mer skyllevann, skal jeg da bare koke den ned i mange timer etterpå, eller skal jeg bare meske tykkere? Eller må jeg slutte med meskepose og investere i silbunn og skylle på ordentlig?

Hvor mye pleier du skylle med?
 
Hvor mye pleier du skylle med?
Jeg pleier skylle med det som gjenstår for å oppnå kokevolumet. Vanligivs er jo det 10-15 liter, og da får jeg 75% effektivitet +/- 1 %. På disse sterkere bryggene var det jo bare 6 og 8 liter igjen å skylle med, så ser jo at det kanskje ikke var så bra.
Partiskylling først, så la den renne av seg etterpå
Med partiskylling, mener du da det jeg gjør, å legge meskeposen i skyllevannet?
 
Jo mer malt en bruker jo mer malt er det som kan bli "forbigått" i skyllingen. Mer malt er ikke bare "mer malt", men det skjer mer der som man bør finne en teknikk på å utvinne ganske likt fra gang til gang. Sånn sett er kontinuerlig skylling mer safe hvis mesken står under vann. Da vet man at allt maltkorn får like mengder skyllevann. I en stor grist så er det mer sukker som ikke er trukket ut enn i en liten grist under meskingen, og sånn sett så kan kanalisering etc gi større utslag fra batch til batch enn i en liten grist.

@Dag Hovland Hvis du skyller med mer vann må du koke lengre ja for å A) få riktig volum etter kok og B) alt etter hvordan du har planlagt prosessen, også få riktig OG.

Ett triks som funker for å treffe OG (koketiden vil variere), er å se på tidligere brygg med "normalt/lavere OG" se på forholdet mellom skyllevann og meskevann, og bruke samme forholdet på ølene med høy OG. Du vil se at du kommer til å legge til mer skyllevann, men hvis forholdet mellom mesk og skyll er likt, så bør du ende opp med tilsvarende effektivitet som lavere OG-brygg, men du må da koke lengre, men de effektene på ølet det tilfører.
 
Jeg pleier skylle med det som gjenstår for å oppnå kokevolumet. Vanligivs er jo det 10-15 liter, og da får jeg 75% effektivitet +/- 1 %. På disse sterkere bryggene var det jo bare 6 og 8 liter igjen å skylle med, så ser jo at det kanskje ikke var så bra.

Med partiskylling, mener du da det jeg gjør, å legge meskeposen i skyllevannet?

Ja - eller kall det like gjerne "batch sparging".

For å optimalisere effektiviteten kan du prøve å bruke tre skyllevann i stedet for to. For best mulig utbytte skal du få ut like mye til kok fra hver omgang. Det vil si at hvis du f.eks. skal ha tredve liter til kok, og skal bruke to skyllevann, må du beregne det sånn at du får ti liter fra hver runde.

Men jeg veit ikke hvordan dette vil funke når du bruker mye malt.
 
Sist redigert:
Jeg fikk 10 poeng over forventet OG på begge mine første brygg nå. Den ene var beregnet til en OG på 1.070, men havnet på 1.080. Den andre skulle havne på 1.043, men havnet på 1.053. Jeg bruker BIAB. Bruker en grillrist fra biltema (passer perfekt med håndtakene på risten plassert ned i kjele (ingen bevegelighet på rist), og heller over en liter om gangen, venter 15 sekunder, og heller igjen. Skyller med vann på 78 grader
 
Tilbake
Topp