lav karbonering på flasker - gjæret for lenge?

Hei.

Jeg har nettopp startet å brygge, og har til nå satt tre batcher med allgrain øl. Felles for disse er at jeg ikke får karbonert de skikkelig.
Til nå har jeg lagd sukkerlake og stukket over i nytt kar. I det første brygget så var det et par flasker som hadde overdrevet karbonering så der har det vel ikke blitt fordelt skikkelig. De har alle stått i stua med en temp over 20 grader i over i uke.

Alle ølene har stått til gjæring i 14 dager, og på 22 grader (er Ale, og har vel brukt Safale S-04 på alle untatt ett har kjøpt sett). Så lurer på flg:
1. Hvor mye vann bør jeg bruke i sukkerlaken til ca 25 liter?  (vurderer å bruke sprøyte på neste batch)
2. Kan det være en ide å tappe tidligere? Ser i veiledningen for en Porter fra NØ at de sier det er viktig å tappe når det er over 1 minutt mellom hvert "plopp" i gjærlåsen for at det skal være nok gjærceller igjen til karboneringen.

Har en Red Ale som jeg brygget på søndag jeg lurer på hva jeg skal gjøre med. Har litt lyst å tappe den nå da gjæringen virker å være nogenlunde ferdig. Lite aktivitet i låsen og SG var i går 1.014 og hadde en OG på 1.054 så der vel ikke så langt unna her? (75% att på gjæren sier fg på 1.013)

noen forslag?

1. Jeg bruker ca 0,5 l vann til sukkelaken, da til gjerne 22-23 liter øl. Det fungerer fint for meg. Jeg pitcher laken i 3-4 omganger under omstikking, samt at jeg rører forsiktig etter omstikk. Da er jeg trygg på at laken er jevnt fordelt.
2. Det vil ikke jeg anbefale, og de færreste vil vel det. Som mange andre før meg har sagt: Aktivitet i gjærlås er en utrygg indikasjon på gjæring. Det kan være lekkasje i lokk, og plopping kan skyldes CO2. Og selv om den har gjæret godt nok ut, skjer det flere ting i ølet etter dette. Jeg vil anbefale deg å vente de 14 dagene.

Men om jeg har noen tips... Kanskje få en bedre rutine på jevn fordeling av sukkerlake, noe á la mitt punkt 1?

ok takk for svar.

Har alltid hatt laken i først og så forsøkt å la heverten lage såpass virvel at det blander seg ut. Har liksom ikke turt å røre da alle advarer mot oksidering. Kan forsøke din metode neste gang og se om det hjelper på. :)

Egentlig har jeg mest lyst til å la den stå og godgjøre seg, men i og med at aktiviteten forsvinner så fort etter noen dager med heftig gjæring så tenkte jeg kanskje at en like greitt kunne tappe det tidligere. Og som nybegynner blir man litt forvirra når man lese en hel del om at det bør stå en 14 dagers tid. Og så kommer det en ganske klart i en veiledning fra NØ om gjerdingen er ferdig etter 3-7 dager og man bør tappe ganske raskt etter at aktiviteten i gjærlåsen har stoppet opp. Da blir man i tvil - spesielt når man har har tre batcher stående med veldig lite kullsyre i. :)

Ja, jeg skjønner man kan bli forvirret av alles ulike meninger, og jeg synes det er merkelig at dette står skrevet på en NØ-oppskrift, men la gå. De aller fleste, har jeg inntrykk av, lar ølet stå i minst 14 dager. Jeg har ved én anledning flasket etter 12 dager. Da følte jeg meg passe gæern...  ;D

Hvor mye sukker bruker du ved karbonering?

Med mindre du brygger skikkelige sterke øl trenger du ikke bekymre deg for å ikke ha tilstrekkelig frisk gjær etter 14 dager. Det er bedre å vente så man er sikker på at ølet er utgjæret.

Bruker 5-6gr/l vørter. Og er ikke noe spesielt sterkt øl heller.

Kommer til å la denne stå og så prøve å røre litt for å få sukkerlaken bedre fordelt neste gang. Så for vi se =)

Tilbake
Topp