Legalitet av brygging i "bedriftsligaen"

Heisann

vi diskuterte nettopp på jobb å foreslå en bryggedag på høsten der juleølet til årets juleøl brygges som en sosial greie, og at juleølet så serveres på julebordet sammen med annen innkjøpt drikke.

Er det noen som kan si noe om legaliteten i dette? Går dette over grensa for grad av "organisering"? Må bedriften rapportere brygget og betale alkoholavgift? Det er et lukka selskap.

fant dette http://brygging.com/phpBB3/viewtopic.php?f=12&t=2301

Du får høre med din kommune ..

Jeg var i et møte med kommunen ang arrangering av bryggekurs av øl og fikk noe info der. Jeg hadde ikke lov til å brygge ei flaske øl og servere den som smaksprøve uten bevilgning. Jeg fikk også opplyst at hvis du brygger ei flaske øl/vin har du heller ikke lov til å overrekke en flaske i f.eks gave eller bytte ei flaske med naboen. Hvis det skulle serveres alkohol i sluttet selskap så skulle det være alkohol som var beskattet.
I en MC klubb jeg var medlem i, hadde vi flere anmeldelser pga skjenking på fester. Servering av alkohol i klubben måtte være spleiselag og alkoholen måtte være betalt på forhånd, vi fikk ikke servere hjemmelaget vin uten bevilgning.

Her et kort utdrag av skjenkeloven.
Når må du søke skjenkebevilling:
- alltid når alkoholholdige varer serveres mot vederlag/betaling (direkte salg)
- familiesammenkomster i leide lokaler og utleier/catringselskap står for skjenkingen
(da skal utleier/catringselskapet ha bevilling)
- foreninger, lag o.l har lukket arrangement der alkoholholdige varer selges, leier andre
lokaler for anledningen eller inviterer med ektefeller eller andre utenforstående.
- alle arrangementer som er åpne for publikum
- alle arrangementer i lokaler som normalt er åpne for publikum
- festivaler, off. fester o.l
- serveringssteder som ikke har fast bevilling og som skal arrangere/stå for et åpent
eller lukket selskap

Den som skjenker vin/brennevin i sluttet selskap skal:
• påse at det ikke skjenkes til personer under 18 år (brennevin 20 år)
• påse at det ikke skjenkes til personer som er åpenbart beruset
• påse at det ikke skjenkes slik at personer må antas å bli åpenbart beruset
• påse at det bare skjenkes vin og brennevin som er levert av A/S Vinmonopolet
• påse at den som skjenker øl og vin er fylt 18 år og den som skjenker brennevin er fylt 20 år.
Skjenkeloven er veldig komplisert og jeg tror den kan tolkes slikt at vis myndighetene vil ta deg har de alltid et eller annet som strider mot skjenkeloven.

Man kan vel gjøre alt innen brygging frem til det punktet man tilsetter gjæren? Derfra og ut må du ha bevilgningen, tror jeg.

Sent fra min E6853 via Tapatalk

Den korte versjonen er at det er veldig mange gråsoner, og få klare svar, når det kommer til spørsmål om hjemmebrygging i litt mer organiserte former. Kommunen som er sitert over har ei veldig streng fortolkning av alkoholloven.

Vi har brygget og servert på julebord et par ganger. Om det var lovlig aner jeg ikke. Vi fikk restaurantene til å servere en flaske hjemmebrygg til hver mot en "korkavgift" på 20 kroner flaska eller noe. Dyrt men artig :)

Tilbake
Topp