Lekkasje i CO2-anlegg

Tre ganger de siste to månedene har CO2-tanken tømt seg nærmest over natta - og jeg finner ikke årsaken.
Jeg har fem tappekraner på utsiden av et kjølerom. Inne i kjølerommet har jeg en 5 kilos CO2-tank koblet til fem Corneliusfat via en slik gassmanifold:
http://morebeer.com/view_product/16390/102238/Gas_Manifold_-_4_Way
Gasstrykket holder seg stabilt over flere uker (40 bar i tanken) før det plutselig er tomt. Hadde det enda vært en jevn lekkasje, så kunne jeg kanskje funnet ut hvor den kommer fra, men det er verre når anlegget plutselig tømmer seg på ganske kort tid. Jeg har koblet av manifolden og alle slangene ut til fatene og holdt alt sammen under vann med 1 bar trykk i systemet - men ikke en boble.  Jeg har ikke holdt selve regulatoren under vann (har blitt anbefalt å avstå fra deg pga. fare for vannskade på klokkene). Men en mulighet er at lekkasjen er i regulatoren eller koblingen til flaska. Alternativt kan det være en lekkasje i ett av fatene. Men hvorfor er det tett lenge før det plutselig blir en lekkasje? Mystisk... Noen som har gode råd eller ideer til løsning?
 
Går det tomt veldig ofte, eller holder trykket seg lenge på ca 40 før det plutselig tømmes? 3x5kg på to mnd virker mye, men med fem fat, kunstig karbonering og kanskje hyppig utskifting av fat er det vel ikke helt urimelig.

Hvis det siste er tilfelle (år det holder seg på 40 lenge og brått er tomt) er det helt normalt. Trykket i flaska er ganske konstant fram til det nærmer seg tomt siden gassen under trykk er flytende.
Mao er det vanlig å ikke kunne anslå mengde co2 igjen i flaska av trykket før det nærmer seg tomt.
 
Du bruker kanskje opp mot 200 gram pr. fat så tømmer du 25 fat med øl kan du ha det så godt.
Det er litt variabelt hva naturlig sløsing og karboneringsgrad medfører.
Jeg ville satt flaska på hodet i en balje med vann og i verste fall ofret manometrene, de tjener du inn på en fylling men det er ikke en regel at de ryker.
Du kan sette på en blindplugg og se om flaska lekker i åpen stilling, jeg har fått beskjed om at en flaske må være helt åpen eller helt stenkt, midt i mellom kan den lekke.
Du kan stenge flaska mellom kalasene men må da huske at ikke ferdi karbonert øl vil absorbere co2 og du vil dermed se at trykket på fatene går nedover med tiden.
 
Jeg hadde samme problem for litt siden og fant ut følgende: Jeg har vanlige armerte co2-slanger koblet til slangeniplene på manifolden med slangeklemmer. Oppdaget plutselig at det lakk under slangeklemmene. Det er plasten i slangene som blir formet etterhvert, ved presset av klemmene, som gjør at det ikke lenger er tett. Slangene kunne lett vris på niplene. Løsningen er enten å taite klemmene litt til (samme problem vil antagelig oppstå igjen), eller smøre niplene med silikon eller 'pakning på tube' før man setter på slangene med klemmer. Det løste mitt problem.
 
Jeg fikk sjekket hele regulator-, manifod- og slangesystemet mitt da jeg var og fylte ny tank hos Ernst Nilsen på Alfaset i dag. Alt er potte tett. Min hovedteori nå er at lekkasjen er i ett av ølfatene som står koblet til. Der har jeg ikke undersøkt like grundig. Får spraye litt såpevann eller StarSan og se om det bobler.

Til et tidligere innspill ovenfor - en 5 kilos tank med CO2 pleier å vare nærmere et år med å karbonisere det ølet som passerer mine fem tappekraner, så det er ingen tvil om at tre tomme tanker på halvannen måned er litt i overkant av naturlig forbruk...
 
Tore B. skrev:
Til et tidligere innspill ovenfor - en 5 kilos tank med CO₂ pleier å vare nærmere et år med å karbonisere det ølet som passerer mine fem tappekraner, så det er ingen tvil om at tre tomme tanker på halvannen måned er litt i overkant av naturlig forbruk...

:)  Kunne nok lest bedre.
Du kan skjekke postene på fatene, hender seg de må tiltrekkes litt de og, både på gass og ølsiden, er det stille (lydløst) kan man ofte høre lekasjer når man lirker på slanger etc. Håper du finner ut av dette og ikke minst, forteller oss hva det var.
 
Tore B. skrev:
Gasstrykket holder seg stabilt over flere uker (40 bar i tanken) før det plutselig er tomt. Hadde det enda vært en jevn lekkasje, så kunne jeg kanskje funnet ut hvor den kommer fra, men det er verre når anlegget plutselig tømmer seg på ganske kort tid. ... Men hvorfor er det tett lenge før det plutselig blir en lekkasje? Mystisk... Noen som har gode råd eller ideer til løsning?
Du har en flaske med 5 kg CO2, og en jevn lekkasje.

Trykket vil være stabilt, men ikke si noe om hvor mye CO2 du har i tanken, da det meste av CO2 vil være flytende (ikke målbart med et manometer). Manometeret på trykksiden av regulatoren gir deg ikke noen som helst idè om hvor mye som til enhver tid er igjen på tanken, før all flytende CO2 er gått over i gassform. Da er du i praksis tom, og som du sier vil trykket falle relativt raskt. Skal du vurdere om du har en lekkasje må du sette flasken på en vekt, og måle med jevne mellomrom.

Har opplevd dette selv to ganger, og i begge tilfeller har det vært lekkasje i lokket på en av de fire fatene jeg har tilkoblet. Lekkasjen kan være hvor som helst, men start nærmest flasken. Jeg har kuleventil før trykkslangen, og åpner for trykk for så å stenge kuleventilen. Faller trykket på sekundærmanometeret vet jeg at lekkasjen er før ventilen. Er dette ok, åpner jeg for trykk inn til manifoilen, men ikke ut til fatene. O.s.v.
 
Låner denne litt. Jeg mistenker at jeg muligens hr en minilekkasje en plass i systemet mitt, men er ikke sikker. Reiser nå på ferie og har ikke mulighet til å gjøre noe feilsøking. Det jeg lurer på er om det kan få noen konsekvenser for ølet om co2 flasken går tom og står slik noen uker? F.eks oksidering?
 
En minilekkasje vil ikke føre til oksygeninntrengning, så det verste du risikerer er å miste en del av karboneringen. Denne kommer tilbake når du igjen får satt på trykk.
 
En minilekkasje vil ikke føre til oksygeninntrengning, så det verste du risikerer er å miste en del av karboneringen. Denne kommer tilbake når du igjen får satt på trykk.

Det vil ikke kunne føre til oksygenintrengning selv om det står koblet til en tom flaske over tid?
 
Nei men steng flaske og napp av co2 og ølkoblingene på fatene, så ser du hva som har lekket og du har garantert co2 igjen når du kommer hjem.
 
Tilbake
Topp