Lekkasje i gjæringsspann

Morka2k

Norbrygg-medlem
Heisann! I dag fikk jeg plutselig ei lita krise levert til meg i ekspresspost. Det lakk i fra tappekranen på det ene gjæringsspannet mitt. Jeg kjappa meg å deinfisere et annet gjæringsspann, og utstyret jeg trenger for å stikke det om, og fikk stukket det om i ei sabla fart.
Men etter å ha gjort det sitter jeg igjen med to spørsmål:

-Er det noe annet jeg burde gjøre med ølen etter å ha stukket den om?
-Har jeg ødelagt ølen?
 
Den ble satt på gjæringsspann for fem dager siden, skulle opprinnelig ha stått i 9 dager til.
 
Sist redigert:
Har gjort det samme og det gikk bra. Var det selve krana som lakk eller pakningen? Har opplevd at jeg har skrudd krana for hardt til, så pakningen tøyt ut og begynte å lekke. Lurt å ikke være for "flink" sånn.
 
Det var pakningen rundt som lakk. Virket som jeg hadde gjort det samme som deg, skrudd forbhardt til. Man lærer så lenge man lever :)
 
Heisann! I dag fikk jeg plutselig ei lita krise levert til meg i ekspresspost. Det lakk i fra tappekranen på det ene gjæringsspannet mitt. Jeg kjappa meg å deinfisere et annet gjæringsspann, og utstyret jeg trenger for å stikke det om, og fikk stukket det om i ei sabla fart.
Men etter å ha gjort det sitter jeg igjen med to spørsmål:

-Er det noe annet jeg burde gjøre med ølen etter å ha stukket den om?
-Har jeg ødelagt ølen?
Hvis det fremdeles var aktiv gjæring, går det bra. Aktiv gjær har god appetitt på oksygen. Dersom ølet var ferdig utgjæret, kan det hende du vil merke oksidering. Men hvis du var forsiktig; tappet med slange og unngikk plasking, skal ikke faren overdrives, heller.
 
Tilbake
Topp