Limfjords Porter - Hjelp

Gammel tråd dette her men den tåler en gjenoppliving.
Jeg er som mange her på forumet stor fan av den ikoniske porteren fra Thisted.
Da leveransene av originalen er uregelmessige og langt i mellom så bestemte jeg meg tidligere i vinter å prøve å brygge noe som er i nærheten av en Limfjordsporter. Den som intet våger etc etc...Etter nitidig og altoppslukende research så landa jeg på følgende oppskrift som første forsøk.

87% Castle munich malt
10% Castle Black malt
3% Stjørdalsmalt, Alstadberg

Bitterhumle til 35 IBU @ 60 min.

1 g/l engelsk lakris @ 5 min

Mesketemp/tid: 68 grader C i 60 min.
Koketid: 60 min

Gjæres med rikelig frisk lagergjær på 10 C i 2-3 uker. Jeg tappa den avkjølte vørteren rett oppå en solid gjærkake bestående av W34/70 og Lallemand Diamond Lager som hadde jobba med en pilsner. Pilsen ble fatet når jeg mesket porteren så gjæringskaret fikk ny leieboer temmelig kjapt.

Deretter modning i minst 2 uker på fat eller flaske på 4 grader C. Jeg karbonerer rett etter overføring til fat og lar ølet godgjøre seg i kegeratoren.

Litt av jokeren i denne oppskriften er røykmaltet. Limfjordsporteren har tydelig røykpreg men ikke overdøvende. Thisted Bryghus bruker et røykmalt fra Refsvindinge malteri og bryggeri på Fyn. Det er nok et ganske potent røykmalt da Thisted selv visstnok har oppgitt ved en anledning at de bruker 3% røykmalt i sin oppskrift. Stjørdalsmalt blir nok det nærmeste hvermannsen får tak i her på berget så jeg gikk for det til min oppskrift.
Lakrisen skal kunne smakes, spesielt i ettersmaken så doseringen her blir litt prøving. @loebrygg tipset om at 1g/l siste 5 min av kok kunne være et godt sted å starte så da ble det slik.
Ølet skal ha litt restsødme for å gi litt fylde og for å balansere både røykmalt og lakrisen.
Originalen er på 7,9%. For min egen del vil jeg gjerne kunne drikke et helt glass øl uten å kjenne at "summetonen" melder seg så jeg lagde en mer session-vennlig variant. Målet var en baltisk porter på gode 5%, med de smakene jeg kjenner fra Limfjordsporter.

Hvordan gikk det? Jo, jeg synes selv det gikk meget bra, overraskende bra faktisk.
OG på ølet ble 1.058 og FG endte 1.019. Første smaksprøve ble tappet drøye 2 uker etter fating.
Man merker selvsagt at ølet er svakere i styrke enn originalen, men smakene sitter svært godt og det smaker virkelig Limfjordsporter av ølet.
Doseringen av røykmalt synes jeg er helt perfekt. Lakrisen skinner gjennom i ettersmaken og er helt passe for meg. Bitterheten er og meget behagelig så den vil jeg ikke endre på.

Kort oppsummert så vil jeg si meg svært godt fornøyd med dette ølet, nå har den fått en måned på fat og er helt klart en favoritt i kegeratoren.

Håper flere av Limfjordsporterens venner prøver seg på denne oppskriften og gir en tilbakemelding på resultatet.
 
Ølet skal ha litt restsødme for å gi litt fylde og for å balansere både røykmalt og lakrisen.
Originalen er på 7,9%. For min egen del vil jeg gjerne kunne drikke et helt glass øl uten å kjenne at "summetonen" melder seg så jeg lagde en mer session-vennlig variant. Målet var en baltisk porter på gode 5%, med de smakene jeg kjenner fra Limfjordsporter.

God å høre at det lyktes, men blir jo ikke baltisk ved 5%
 
God å høre at det lyktes, men blir jo ikke baltisk ved 5%
Tja -hva med denne? https://www.carlsberggroup.com/products/carnegie/carnegie-porter/

Jeg har alltid tenkt på den som en baltisk porter:). Det er i alle fall en porter som brygges (nesten) i Baltikum, eller i alle fall i et land som hører til der. Og Limfjorden er definitivt ikke en baltisk fjord, så det kan ikke være så viktig. Og Carnegie har jo historiske røtter tilbake til perioden da tradisjonen levde, også.

Det plager meg mindre at definisjonen sier minimum 6,3%.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp