Lite kjøleskap til kegregator

Stigmha

Norbrygg-medlem
Jeg ønsker meg et lite kjøleskap, maks 86.5cm høyt, med plass til 2x 19. liters Cornelius-fat og 1x 4kg CO2-flaske fra Bryggselv. Mulighet til å borre to tappetårn på venstre side av skapet.

Har du noe tips?

Jeg vet det finnes slike tråder fra før og jeg har undersøkt. De fleste trådene peker på kjøleskap som ikke lengre er til salgs eller som ikke møter kravene. Finn.no har ikke noe interessant match i mitt nærområde akkurat nå. Jeg har vært innom ymse elektronikkforhandlere de to siste helgene og begynner å bli pent lei av å lete.

De fleste små kjøleskap med effektkontrollen høyt i skapet har plass til 2x 19. liters Cornelius-fat, men problemet er kompressor-rommet/-hylla spiser så mye av plassen i skapet at jeg ikke får plass til en 57cm høy CO2-flaske. Skapet trenger en viss WAF, så ekstern gassflaske er vel uaktuelt. Mtp. pris og praktiske egenskaper vil jeg helst slippe å kjøpe mindre flaske og/eller fat.

Bryggmann sin ferdigløsning hadde vært perfekt om den kom uten tappetårn på toppen og flaske på rygg.

Marshall Fridge 32 virker som en lovende kandidat, men kompressorhylla er litt skummel.

På forhånd takk for alle innspill :)
 
Jeg ønsker meg et lite kjøleskap, maks 86.5cm høyt, med plass til 2x 19. liters Cornelius-fat og 1x 4kg CO2-flaske fra Bryggselv. Mulighet til å borre to tappetårn på venstre side av skapet.

Har du noe tips?

Jeg vet det finnes slike tråder fra før og jeg har undersøkt. De fleste trådene peker på kjøleskap som ikke lengre er til salgs eller som ikke møter kravene. Finn.no har ikke noe interessant match i mitt nærområde akkurat nå. Jeg har vært innom ymse elektronikkforhandlere de to siste helgene og begynner å bli pent lei av å lete.

De fleste små kjøleskap med effektkontrollen høyt i skapet har plass til 2x 19. liters Cornelius-fat, men problemet er kompressor-rommet/-hylla spiser så mye av plassen i skapet at jeg ikke får plass til en 57cm høy CO2-flaske. Skapet trenger en viss WAF, så ekstern gassflaske er vel uaktuelt. Mtp. pris og praktiske egenskaper vil jeg helst slippe å kjøpe mindre flaske og/eller fat.

Bryggmann sin ferdigløsning hadde vært perfekt om den kom uten tappetårn på toppen og flaske på rygg.

Marshall Fridge 32 virker som en lovende kandidat, men kompressorhylla er litt skummel.

På forhånd takk for alle innspill :)
Jeg har skrudd opp termostat/lys boksen og bøyd den opp og bak i mitt kjøleskap. Slik har jeg fått plass til to 19 l fat i front. Gassflasken, 2 kg, ligger diagonalt bak på kanten. Det går akkurat, men har lenge hatt planer om å fikse et feste for flasken, siden den har en tendens til å ramle fram ved bytte av fat. Ting tar tid:oops:
 
Hm, artig løsning å flytte termostat-/lys-boksen. Har testet 4kg på diagonalen hell i mitt gjæringsskap av samme størrelse, men kan eksperimenterre litt til.
 
Sodastream er det mest praktiske for små kegeratorer. Tapper minst 4 fat før du må bytte flaske, og en gasslekkasje koster aldri mer enn 99 kr.
Jeg har lekt med Sodastream tidligere, men har aldri klart å få det helt tett, selv med gjengeteip. :p Har du noen tips?
 
Jeg har lekt med Sodastream tidligere, men har aldri klart å få det helt tett, selv med gjengeteip. [emoji14] Har du noen tips?
Bruk en regulator som er laget for Sodastream, så slipper du styret med overganger som lekker, også tar det mindre plass.
 
Om jeg ikke husker feil så fikk jeg plass til 2 x 19 L fat og 2 L gassflaske i et helt vanlig benkekjøleskap med kompressor i bunn. Jeg ser du skriver at du ikke vil kjøpe mindre flaske, men det er kanskje det enkleste. 2 liter holder en stund.
 
Det stemmer. Det holder i mange måneder.
Du planlegger tappekraner på siden, men jeg vil anbefale tårn på toppen. Det gir en bedre ergonomisk tappingen av øl, om man ikke er kortvokst:)
 
Jeg ser du skriver at du ikke vil kjøpe mindre flaske, men det er kanskje det enkleste.
Tanken var å holde budsjettet litt nede. Sodastream m/regulator blir på kort sikt under halv pris av ny CO2-tank m/regulator, men på lang sikt dyrere og kjipere. Siden dere sier 2KG passer i Senz-kjøleskapet, så blir det fort det.

Jeg så at Bryggselv ikke oppga dimensjoner på 2KG-flaska på deres nettsider. De har lagt det til nå, men jeg fikk også dette bildet som kan være nyttig for andre mtp. sikkerhetsbøylen som kan fjernes:

maal_2kg.png

Du planlegger tappekraner på siden, men jeg vil anbefale tårn på toppen. Det gir en bedre ergonomisk tappingen av øl, om man ikke er kortvokst:)
Tappekraner på siden er grunnet plassmangel. Kegregatoren er egentlig kun egnet ett sted i leiligheten, og det er på kjøkkenet under en helt ny benkeplate som er satt opp som bord/"bardisk". Jeg ønsker ikke å lage hull i benkeplaten.

Her er det plass til 2x 19l pluss 2kg flaske.
Tilbud også nå :)

https://www.power.no/hvitevarer/kjoeleskap/senz-la851w1-kjoeleskap/p-216782/

Takk, da blir det nok denne! :D
 
Tilbake
Topp