Lite smak og mye kullsyre, har jeg gjort noe feil?

Har kastet meg på trenden og startet med BIAB brygging. Satte min første APA (http://www.olbrygging.no/products/american-pale-ale-apa) i slutten av oktober. Den stod til gjæring i 2 uker før jeg flasket den. Hadde i 2 gram sukker per 0,33 flaske, oppskriften sa 6 gram per liter. Satte den varmt på rommet der den har stått til nå. Satte noen flasker kaldt for noen dager siden før jeg skulle drikke det men syntes den smakte veldig lite, samt at den hadde alt for mye kullsyre.

Satte også en Nøgne Ø Pale Ale som jeg opplevde det samme med(lite smak og mye kullsyre), smakte på den rett etter den var gjæret og da smakte den veldig godt. Etter sukkring og flasking ble veldig mye av smaken borte og jeg fikk veldig mye kullsyre.

Har hørt i ettertid at man bør lagre flaskene 2 uker etter flasking varmt for karbonering, for deretter å sette de kaldt. Kan noe av smaken komme tilbake hvis jeg setter den kaldt? Og evt. hvor kaldt må det stå og hvor lenge? Hvorfor har jeg fått så mye kullsyre? Har fulgt oppskriften til punkt og prikke (har til og med egen skje som er for 2g, 3g og 4g sukker.)

Jeg har fulgt begge oppskriftene slavisk, hvor jeg har mesket på x grader og y minutter, kokt det på z minutter før overføring til gjæringsfat.

Mye spørsmål, men håper dere kan hjelpe :)

Hilsen n00b :oops:
 
Hei, tokk du å leste av SG og FGen, er jo merkelig at det blir mye kullsyre når du bruker 2gram. Sitter faktisk med samme øllen i hånda nå, og min er helt okay på karboneringa etter 6gram sukker.

Smaken er god, men humlen syns jeg kunne hvert litt mer på hugge. Mye malt smak har jeg da, som jeg fortrekker i en pale ale.

Jeg er også rimelig ny med all-grain sånn by the way. Men det er det som er bra med brygging, vi alle hjelper hverandre så godt vi kan, for ingen av oss vil jo drikke øl som ikke er godt ;-)
 
Sist redigert:
Begynner det etter hvert å bygge seg opp skum i flaskehalsen etter at du har åpnet flaska? For meg høres dette ut som en infeksjon.
 
Begynner det etter hvert å bygge seg opp skum i flaskehalsen etter at du har åpnet flaska? For meg høres dette ut som en infeksjon.
Ja, det ble skum i flasken etter jeg lot den så i noen minutter. Syntes den smaker bedre og bedre for hver dag som går da. Kan det være pga. jeg ikke har kjølt den ned i en uke etter karboneringen?
 
OK, smaker den bedre og bedre er det neppe noen infeksjon, sjøl om den skumoppbyggingen høres skummel ut.

Det som betyr noe, er jo at ølet er godt. Og det er vel ikke gitt oss å skjønne alt her i denne ølverdenen:). For sikkerhets skyld ville jeg drikke ølet nå, og ikke satse på lagring.
 
Tilbake
Topp