Litt av hvert - Feil OG, tett kran på BB60 og gjærstarter

SkogheimH

Norbrygg-medlem
Heisan medbryggere =)

1. Jeg satt en batch med DIPA i dag hvor målet for OG var 1.094. Resultatet ble 1.081. En mye større differanse enn jeg har opplevd tidligere. Termometeret tok kvelden underveis, så jeg mistenker at jeg kanskje har meska på litt lav temp. Er dette alene nok til å ende så langt unna opprinnelig mål, og hva vil dette gjøre med sluttresultatet på ølet(annet enn at jeg vil få lavere alkohol%)

2. Dette var mitt første brygg med gjærstarter og jeg syntes det virket som om det var litt lite gjær i bånn av kolben etter at jeg helte ut overflødig væske. Hvordan kan jeg vite at jeg har fått nok gjær i starteren? Kan jeg eventuelt pitche mer gjær på et senere tidspunkt om jeg ser at jeg ikke kommer lavt nok på FG?

3. Jeg brygger på BB60, og per dags dato har jeg aldri klart å brygge uten at krana har tettet seg. Jeg er glad i humle og bryggene mine inkluderer derfor ofte mye humle. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å unngå at krana tetter seg. Jeg har forøvrig prøvd meg på lettere ales også hvor det samme har skjedd!

Jeg ser at dette ble mange spørsmål i samme tråden, men setter pris på alle tilbakemeldinger og tips :)
 
Tilbake
Topp