Lov eller ikke lov

Jeg møtte en kar med en slags brukthandel. Han sto og solgte ølflasker. Riktignok utgått på dato, og trolig ikke særlig godt. Ble solgt som samlerobjekt. Er dette lov?
 
Jeg møtte en kar med en slags brukthandel. Han sto og solgte ølflasker. Riktignok utgått på dato, og trolig ikke særlig godt. Ble solgt som samlerobjekt. Er dette lov?
Jeg vil tru det skulle en særdeles nidkjær lovens vokter til for å gripe inn overfor salg av udrikkelig øl. Antakelig kunne man argumentere med at det ikke kan kalles øl lenger?

Men det bør være klart udrikkelig i så fall, og så gammelt at det er rimelig å kalle det samlerobjekt. Selger du kassevis med øl som nettopp er gått ut, blir det noe annet.

Det blir vel noe annet med vin som selges på auksjon. Den er ikke prinsipielt udrikkelig, og det går vel ikke så mye av de enklere merkene.
 
I Norge tror jeg det bare er Vinmonopolet som kan avholde vinauksjoner (de gjør det vel ofte i samarbeid med auksjonshuset Blomqvist?).

I utgangspunktet ville jeg tro at du må ha salgsbevilling for å kunne selge øl. Men når et produkt eventuelt slutter å være alkohol og begynner å bli antikvitet er jeg ikke sikker på...

@gustavf pleier å følge med på regler.
 
Ikke lov.

Den eneste lovlige muligheta for å omsette samlerobjekter med alkohol er via Vinmnonopolets auksjoner. Som Finn er inne på, så skal det nok noe til at det blir reagert på dette i praksis. Man kan, for eksempel, problematisere om det dreier seg om "alkoholholdig drikk" når det er såpass gamle øl.

Forøvrig så er jo mindre brudd på alkoholloven noe som faller litt mellom flere stoler. I prinsippet er det politiet som skal håndtere det, men det er nok helt unntaksvis at politiet vil prioritere en slik sak. Helsedirektoratet har noen muligheter for å reagere, men det er også ganske begrenset hvilke muligheter de har til å stoppe noe som (sannsynligvis) er ulovlig.
 
Tilbake
Topp