Lufting av vørter

Er lei av å riste dunken for å lufte vørteren.
Fant på Biltema en liten oljefri kompressor på maks 4 bar og 23 liter luftmengde. Den er beskrevet som oljefri stempelkompressor, men ingen stempelkompressorer er vel helt oljefri. Har i hvertfall koblet til et stort aktivt kullfilter for å teste om dette kan fungere. Har også montert et lite bakteriefilter etter kullfilteret. Den blåser luft så det er en fryd gjennom luftesteinen på 0,2 mikr.
Har vasket alle deler i starsan og jeg kan overhodet ikke kjenne noen vond lukt, eller se noe annet galt.
Er det noen på forumet som har noen mening om dette vil fungere. Klarte å få ca. 10 ppm etter 4 min. Tror det holder greit, da oksygenmengden sank ned hit etter 30 - 40 min ved bruk av ren oksygen.
Kompressoren er relativt støyfri, så det er heller ikke noe problem.
Meninger og erfaringer tas imot med takk.

>:D
 
Hei
Fikk for å si det mildt liten respons på mitt spørsmål om lufting av vørter.
Har i hvertfall testet oppsettet på en Red Ale.
Kompressoren gav sine modige 23 liter luft/min gjennom luftestålet på 0,2 mi. Det hele fungerte så langt virkelig bra og var godt fornøyd. Det som jeg lurer på er hvor effektivt mitt aktive kullfilter er. Er det muligheter for at bakterier slipper gjennom dette filteret? Er i hvertfall helt sikker på at dette gir langt mindre bakterieflora enn en dårlig akvariepumpe, eller kun å riste inn luft.
Vasket alt med starsan før jeg tok systemet i bruk og har forseglet det hele etter bruk.Slipper i hvertfall å bekymre meg over om og når oksygenflasken er tom. :bank2:
 
Skulle gjerne bidratt med innspill, for jeg synes metoden høres interessant ut, siden jeg har kompressor selv og ser en mulighet for å slippe å gå løs på enda flere innkjøp (les: oksygeneringsutstyr)...
 
Hei!

Det kan forsåvidt gå greit...MEN  det skilles ut ganske mye fuktighet ut av luften når den komprimeres. Fukt i luften er  en skikkelig bakterieboster.selv om luften kjennes tørr ut hvis du blåser ut av kompressoren er den ikke tørr uten tørke.

Noe av denne fukten vil du jo se når du drenerer tanken.

Stempelringene i slike kompressorer er laget av grafittmateriale. Vet ikke hvor greit dette er å ha i ølet. Men med micropartikkelfilter tar vel det meste. Sterilfilter finnes også. Men det er nok langt billigere med oksygen fra flaske.....

Skulle du hatt tørr luft måtte du evt. hatt en membrantørke, samt forfilter og evt. etterfilter.

Mulig du kan bruke en adsorpsjonstørke(beholder med silica gel)( istedet for membrantørke.)

Blir ganske omfattende hvis du skal ha så god luftkvalitet.


Kenneth
 
Hei
Endelig noen svar.
Den lille kompressoren har ikke noen trykktank, men har en liten vannutskiller. (Type for spraybrush/lakkering) Tror at det meste av eventuell fuktighet kommer når du komprimerer luft. Jeg kjører luften ukomprimert gjennom kompressoren. Kunne jo sikkert brukt en liten luftpumpe i stedet, eller en ren membranpumpe. Eneste komprimeringen blir i kullfilteret og vannutskilleren. Vet at mange kompressorer har slike stempelringer, men vil tro at de gir fra seg lite partikkler og luften må jo først gjennom det aktive kullfiltret. Tror at eventuelle partikler blir borte her, da luftmengden er liten. Vask av komponentene etter kompressoren må nok til uansett. Kan lett koble på flere typer filtre på systemet, hvis det er ønskelig.
Kullfiltret er billig, med ca. 120 kroner. Det bør vel byttes årlig, eller deromkring. Var også nervøs for kraftig skumming i vørteren, men med den lave luftmengden har dette ikke vært noe problem.
Er riktig spent på hvorledes dette vil fungere over tid, men vet en som brukte en tannlegekompressor og et aktivt kull vannfilter. Vedkommende hadde ingen problemer med bakterievekst, men han byttet filter to ganger årlig. Får jeg misstanke om bakterievekst, får vel broder`n få brygget.
 
Jepp det stemmer at det er i komprimeringen at det skilles ut vann fra luften,dette er jo forsåvidt i luften fra før av,det er jo også bakterier og villgjær.Det er vel først å fremst hvis det blir liggende fuktighet i systemet at en bakterievekst vil tilta. så dette blir vel ala noe som en luftpumpe sånn sett,og det er det jo mange som bruker.

Når det gjelder tannlegekompressor så har de fleste av disse en tørkedel også,en beholder med silica gel,som luften går igjennom før den går i tanken. I forbindelse med denne tørkedelen sitter det også et filter. etter dette går den tørre luften til tanken. Dvs at du ikke vil få bakterievekst i tanken. Er jo en fordel når du er hos tannlegen med ren luft....Tannlegekompressorene er også oljefrie. Speiselle lager i veivhuset samt stempelringer.

Kenneth
 
Tilbake
Topp