Lyng Øl

hole

 
Jeg brygga nylig et lyng øl og i går flasket jeg det. Jeg må si jeg ble positivt overasket av smaken, det var noe helt annet en forventet. Smaken minnet om geuze som er det eneste syrlige ølet jeg har smakt. jeg vet ikke om det er vill gjær fra lyngen eller det faktum at jeg ikke brukte humle, men ølet synes å bli en sukses, gleder meg til smake det igjen om noen måneder når øllet er godt modnet.

heather ale (Spice or Herb beer)

Original Gravity (OG): 1.058  (°P): 14.3
Final Gravity (FG):    1.009  (°P): 2.3
Alcohol (ABV):         6.47 %
Colour (SRM):          9.8   (EBC): 19.3
Bitterness (IBU):      0.0   (Average)

37.54% domen malt (home malted 2 row)
28.15% Munich II
18.76% Honey
9.91% Vienna
5.63% Caraamber


10 g/L Heather @ 90 Minutes (Mash)
20 g/L Heather @ 90 Minutes (Boil)
20 g/L Heather @ 15 Minutes (Boil)
5 g/L Heather @ 7-14 Days (Secondary)

Single step Infusion at 66°C for 90 Minutes. Boil for 60 Minutes

Fermented at 20°C with Safale S-04

Notes:
use fresh heather flower topps and use alot of it.
I also use a good amount in the mash tun as a filter and you migth also use some juniper branches(with blue juniper berry's) to get a more norwegian style.

I also drew of a weak beer from the same mash and fermented that with heather honey, it tasted so good that I regret not using honey in the big beer to.

Both beers taste sour and fresh like a geuze. both has a nice flowery spicy smell of hether and the smal beer has the added honey aroma.

Recipe Generated with BrewMate
 

Vedlegg

  • lyng øl - Copy.jpg
    134,7 KB · Sett: 406
Bra prosjekt! Håper du har tenkt å ta det med til Tautra på juleølkonkurransen, så jeg får smakt det. ;D
 
Måtte ta en smak av lyng ølet i dag og det er veldig godt men surt. det ligner ikke på et øl det er mere som en cider eller vin, og lyngen er tydlig i aroma bildet, men som min frue sa smaken er litt ubalansert. jeg tror det vill modnes godt etter en stund på flasken.
Lurer på hvem som lager syrligheten i brygget (villgjær eller bakterie) og vordan det vil utvikle seg. håper på mere kullsyre ettervert for nå var det fremdeles ganske lite. så jeg lurer på om de som lager syrligheten spiser opp sukkeret uten å lage kullsyre.

undres vordan dette ølet ville gjort seg modnet på brukt tre fat/tønne, men det måtte ha blit brygget mye mere. kansje en må prøve det en gang
 
Hvor lenge har det øllet fått kondisjonere?
Har en liten batch med surt lyngøl her også og det er nesten dødt fremdeles etter 3 uker @20+

Kamerat kalte det forresten for te
 
Det har stått ca 4 uker på flaske og jeg beregnet litt høyere kulsyre nivå en normalt. jeg har hatt sen karbonering på øl tidligre så jeg håper det fremdeles vill få mere futt.
jeg har tengt å bevege litt på flaskene for å prøve å livne opp gjæren igjenn, kansje det virker. viss ikke må mere drastiske tiltak till, for dette er drikke som bør ha høyt kullsyre nivå.

etter at jeg smakte på lyng ølet drakk jeg et annet hjemme brygget øl som jeg tilnå ikke har vært helt fornøyd med. men nå smakte det himelsk, ikke fordi lyngølet smakt vont men kontrasten var perfekt. lyngølet kan vere godt egnet som appetitt-vekker. jeg ville og servert det i små glass beregnet på muserende vin, om det bare hadde kulsyre nok :jaha:
 
Jeg nevnte nylig lyng øllet i en annen tråd og etter å ha drukket en flaske med Tyttebær (lambic) fra nøgene Ø forige helg så måtte jeg ta frem dette ølet i dag og smake litt.  jeg kom på at jeg brygget et svakt øl av lyng øllet også og at jeg ikke hadde smakt på dette siden september i fjor. og så tengte jeg at vis dette ølet også er for surt kan jeg jo blande dette med min tyttebær øl som er ganske stærk og kunne trengt litt syre for å balansere.

så jeg åpnet en flaske lett lyng øl og en flaske tyttebær, det er jo god praksis å smake på ølet før en blander så det gjorde jeg. Da ble jeg veldig overasket av lyng ølet det var nå godt karbonert med små fine "champanje" bobbler og det var ikke så surt lenger, det var faktisk så godt at jeg ikke hadde hjerte til å blande de to. da jeg hadde drukket et glass tømte jeg i resten fra 1/2 liters flaska og fikk med endel sediment men dette syntes bare å gjøre godt, jeg kunne nå ane litt honning i tillegg til den fremtredene lyng aromaen. jeg lurer nå på om det er kommet en vennlig vill gjær i dette ølet.  :skitbra:

jeg skal smake på det sterke lyng ølet senere, men jeg har en anelse om at dette er surere og mindre karbonert.
 

Vedlegg

  • tyttebær og lyng øl.jpg
    tyttebær og lyng øl.jpg
    38,4 KB · Sett: 186
hole skrev:
Jeg nevnte nylig lyng øllet i en annen tråd og etter å ha drukket en flaske med Tyttebær (lambic) fra nøgene Ø forige helg så måtte jeg ta frem dette ølet i dag og smake litt.  jeg kom på at jeg brygget et svakt øl av lyng øllet også og at jeg ikke hadde smakt på dette siden september i fjor. og så tengte jeg at vis dette ølet også er for surt kan jeg jo blande dette med min tyttebær øl som er ganske stærk og kunne trengt litt syre for å balansere.

så jeg åpnet en flaske lett lyng øl og en flaske tyttebær, det er jo god praksis å smake på ølet før en blander så det gjorde jeg. Da ble jeg veldig overasket av lyng ølet det var nå godt karbonert med små fine "champanje" bobbler og det var ikke så surt lenger, det var faktisk så godt at jeg ikke hadde hjerte til å blande de to. da jeg hadde drukket et glass tømte jeg i resten fra 1/2 liters flaska og fikk med endel sediment men dette syntes bare å gjøre godt, jeg kunne nå ane litt honning i tillegg til den fremtredene lyng aromaen. jeg lurer nå på om det er kommet en vennlig vill gjær i dette ølet.  :skitbra:

jeg skal smake på det sterke lyng ølet senere, men jeg har en anelse om at dette er surere og mindre karbonert.

Utrolig kjekt å lese om alle de flotte øl eksperimentene :))
 
Tilbake
Topp