Lys lys øl, hvilken humle passer best?

Vørt klar til kok, men hvilken humle bør jeg bruke?

3500gr Premium Pilsmalt
500gr Rismjøl
500gr Flaket Mais
1ml Alfa Beta Enzym

Etter skylling 1034 med 39Liter vørt.

Koker 1.5tim og mister ca 12Liter (damp), da blir denne litt starkere enn 4.5-5% dessverre :(
 

Vedlegg

  • 20140107_170022.jpg
    20140107_170022.jpg
    1,4 MB · Sett: 417
Kommer jo an på hva du har å velge i det da, men jeg liker veldig godt East Kent Goldings i lyse øl.



Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 
Saaz, Hersbrucker, Cascade, Tettnang  :bank2:

Lurer litt på Hersbrucker 15gr @ 60min og Hersbrucker 30gr @ 5min?!?!

WLP830
 
Det kommer litt avv på hva du liker.

Men cascade er jo også godt da, Humle til en IBU på 25 på 60-15-5 og noe tørrhumle.

Hva liker du?
 
Sers77 skrev:
Koker 1.5tim og mister ca 12Liter (damp), da blir denne litt starkere enn 4.5-5% dessverre :(
Hvis du synes den blir for sterk da, så kan du jo bare koke på lavere effekt. Med 12 liter tap på 39 liter vørter har du en fordamping på 30% på 90 minutter noe som er mye mer enn nok. Jeg er uerfaren selv, men tror jeg er på trygg grunn når jeg sier at du nok kan halvere dette uten problemer. Da vil du få en OG på 1.040 og en ABV på drøyt 4%, noe avhengig av utgjæring.
 
kvolden skrev:
Sers77 skrev:
Koker 1.5tim og mister ca 12Liter (damp), da blir denne litt starkere enn 4.5-5% dessverre :(
Hvis du synes den blir for sterk da, så kan du jo bare koke på lavere effekt. Med 12 liter tap på 39 liter vørter har du en fordamping på 30% på 90 minutter noe som er mye mer enn nok. Jeg er uerfaren selv, men tror jeg er på trygg grunn når jeg sier at du nok kan halvere dette uten problemer. Da vil du få en OG på 1.040 og en ABV på drøyt 4%, noe avhengig av utgjæring.

Eller tilsette vann i litt god tid før kokeslutt .
 
Hvis jeg tilsetter vann må dette gjøres sammen med kokestart, hvis ikke er hele poenget med lys øl ødelagt.

Liker lys øl som ikke er ødelagt av humle og maltsmak.

Begynner å få til bra øl, men sliter litt med høy OG (ca 29L og kjøleapparatet er fullt )  :bank2:
 
Sers77 skrev:
Hvis jeg tilsetter vann må dette gjøres sammen med kokestart, hvis ikke er hele poenget med lys øl ødelagt.
Den skjønte jeg ikke helt. Blir ølet mindre lyst om du tilsetter vann midt i kokeprosessen? Tanken er at hvis du tilsetter vann på slutten, så vanner du ut vørteren til lavere OG. Du kan selvsagt tilsette tilsvarende mengde ved kokestart også, hvis du medregner det som kommer til å koke bort, bare du har plass i kjelen.

Sers77 skrev:
Liker lys øl som ikke er ødelagt av humle og maltsmak.
Liker øl som ikke er ødelagt av smak, altså.  ;)

Sers77 skrev:
Begynner å få til bra øl, men sliter litt med høy OG (ca 29L og kjøleapparatet er fullt )  :bank2:
Som sagt, vann ut på slutten (eller starten) av kokinga og/eller kok bort mindre vann ved å bruke lavere effekt. Du kan også bruke mindre malt/flakes/mel i forhold til vannmengden.
 
Høyere konsentrasjon sukker gir mørkere øl.

Hehe, hvis jeg ikke fått noe øl å smake bra ville jeg kanskje prøvd porter, IPA, APA, DIPA & SNIPA. :biersmile:

90-95% utbytte (siste 3 brygg) er noe nytt for meg (aner ikke hvor mye sukker ris & mais inneholder).
 
Sers77 skrev:
Høyere konsentrasjon sukker gir mørkere øl.
Ja, det stemmer, men da tror jeg du misforsto. :) Poenget var ikke at du skulle spare noe av vannet du nå bruker for å ha det oppi kjelen i slutten av kokingen. Poenget var at du kunne senke OG ved å tilsette enda mer vann ved slutten av kokingen. Altså i tillegg til hva du bruker i dag, for å tynne ut vørteren ytterligere og treffe ønsket OG på den måten. Som sagt spiller det ingen rolle når i kokingen du velger å tilsette dette ekstravannet, det er bare at du sparer litt plass i kjelen ved å tilsette det på slutten om det skulle være nødvendig.
 
Må dere slutte, folk må no få like lyse øl vel. Eller blir man sett på som utskudd om en ikke liker imp stout og dobbelIPA?
Ble litt irritert når jeg leser reaksjonene til dere her.
 
Karl Johan skrev:
Må dere slutte, folk må no få like lyse øl vel. Eller blir man sett på som utskudd om en ikke liker imp stout og dobbelIPA?
Ble litt irritert når jeg leser reaksjonene til dere her.
Hva er igjen hvis det ikke skal smake verken malt eller humle?
 
TerjeR skrev:
Karl Johan skrev:
Må dere slutte, folk må no få like lyse øl vel. Eller blir man sett på som utskudd om en ikke liker imp stout og dobbelIPA?
Ble litt irritert når jeg leser reaksjonene til dere her.
Hva er igjen hvis det ikke skal smake verken malt eller humle?

100% bryggeteknikk, Det er enklere sagt enn gjort. ;)

@Sers77, Jeg vil anbefale deg et medlemskap, da får du tilgang til noen bra artikler som også forklarer endel grunnleggende om brygging.
 
Bernts skrev:
TerjeR skrev:
Karl Johan skrev:
Må dere slutte, folk må no få like lyse øl vel. Eller blir man sett på som utskudd om en ikke liker imp stout og dobbelIPA?
Ble litt irritert når jeg leser reaksjonene til dere her.
Hva er igjen hvis det ikke skal smake verken malt eller humle?

100% bryggeteknikk, Det er enklere sagt enn gjort. ;)

@Sers77, Jeg vil anbefale deg et medlemskap, da får du tilgang til noen bra artikler som også forklarer endel grunnleggende om brygging.
+1 (til begge Bernts poenger)
Jeg har ellers lært mye om lys, lett pils av denne tråden:
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,17811.0.html
 
Hva er igjen hvis det ikke skal smake verken malt eller humle?
[/quote]

Forhåpentligvis ingen usmaker såklart, er ikke intressert i å maskere usmaker med humle, alkohol osv.
 
Tilbake
Topp