Lys/medium/mørk spraymalt?

regner det som sikkert at ekspertene her kan svare på dette ;);

Tilfører de forskjellige spraymaltene, lys, medium, mørk, annet enn sukkerstoff og farge? Gir feks mørk spraymalt annen smak på brygget enn lys?

De mørkere typene inneholder nok flere lange sukkerkjeder enn de lyse og vil dermed legge igjen mer restsødme i det ferdige øl'et. Utifra hvordan crystall/caramell malt produsenten har brukt vil du nok også få mer røstede toner og andre smaker.. ganske generelt svar det her, finner nok mer nøyaktig info ved å google litt :)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Lys og ekstra lys spraymalt/maltekstrakt er nok kun laget med "basemalt", mens medium og mørk er tilsatt også krystallmalt. De mørkere er nok også laget med noe mørkt malt (black/choco/roasted).

Jeg har brukt medium ekstrakt et par ganger i mine første brygg. I tillegg steepet jeg krystallmalt. Det ble altfor søtt! Jeg anbefaler å bruke lys ekstrakt og heller steepe spesialmalt selv. Litt mer kontroll på den måten.

Nja, jeg har laget noen rene ekstraktbrygg etter hvert, og synes det er mer enn bare sødme som skiller dem. Jeg lagde et veldig morsomt brygg på 1,5kg mørk LME og 1,5kg lys DME. 30g Northern Brewer 10,5% på 60, 50g Saaz humleblomst på 15 og 50g Saaz humleblomst på 0. Dette ble bittert, ser ut som Guinnis, glasset fyller seg med skum som så kryper opp til 3cm head som holder seg til glasset er tomt og da henger det i bånn når man holder glasset opp ned! Mye smaker som jeg ikke kan beskrive, bortsett fra at det er meget godt - men søtt er det i alle fall ikke!

Tilbake
Topp