Lyst øl

Jeg har lyst til å brygge et øl som både ser ut og smaker tilnermet som kjøpøl.
Har noen en god oppskrift på hvilken kornmalttype og hvilken humletype jeg bør bruke. Også hvor lang tid jeg bør koke humlen.
Tenkte å brygge ca 25 liter.  :jaha:
 
Pilsnermalt (og gjerne noen hundre gram carapils)  til OG 1048 og tysk eller tsjekkisk nobelhumle. Lagergjær om du har muligheten til å gjære ved 10 °C (pass på å bruke nok gjær: enten en stor starter eller to pakker tørrgjær, f.eks. Saflager W34/70), Safale US-05 om du må gjære varmere, men forsøk uansett å holde temperaturen nede i omtrent 16 °C.

F.eks.

4,7 kg pilsnermalt
300 g carapils

60 g Saaz, Tettnang eller Hallertau 4% AA, 90 min
20 g " 15  min
20 g " 0 min

Bør kunne gi et greit resultat. For å brygge skikkelig god pils må du først og fremst ha stålkontroll på gjæringen, mens oppskriften gjerne er veldig enkel.
 
Enig.  Mye gjær, nok oksygen og kontroll på temperaturen.  Du kan godt begynne enda kaldere enn 10 grader, og la temperaturen stige sakte.  Og så bør du gi den noen dager på 15-16 grader når gjæringen er nesten ferdig. Ellers bør du sile vekk mest mulig gugge fra kokekjelen. Og du kan (om du vil) bytte bitterhumlen med en eller annen høyalfahumle med nøytral smak. F.eks magnum.  Lagerølbrygging er ikke vanskeligere enn å brygge ale, men alt må gjøres pinlig nøye.
 
Med oppskriften til Kjetil får du en EBC på rundt 12, dvs en ganske lys pilsner. I tilegg til stabil gjærtemp på rundt 10 c , er det like viktig å kjøle ned vørteren mest mulig. Helst ned til den temp du skal gjære på. Da bunnfaller mye "skrot" og du får en klar øl. Ikke ta med det som ligger under kranen i kokekjelen over i gjæringskaret... her ligger det mye rart som bør bli der det er.
Bruker selv mye tid på nedkjøling, gjerne halvannen time. Rekorden er 6 grader en kald vinterdag, da lot jeg karet  stå et par timer før jeg tilsatte gjæren.
Her gjæres det stort sett i 21 dager, har også latt karet stå i 28- 30 dager. Da får gjæren ryddet opp, et lite tips er 1 døgn i romtemp før flasking / fat.
 
For å gjenta til det kjedelige.
Nok gjær. Riktig temperatur. Nok belufting.
Oppskriften på pils er enkel, bryggingen tidkrevende og nøyaktig.
Jeg brygger ale, men gjærer i kjøleskap, og de som liker pils sier mitt er bedre...
Prøv us-05 gjær ved 15 grader i 4-6 dager, øk deretter temperaturen med 1 grad pr døgn til 17-18. La stå der 3-4 dager, senk temp til 15 et par dager. Etter to-tre uker kjølig etter karbonering er dette tilnærmet lagergjæring.
Godt utgjæret, og smaker som lagergjær. Klar som en vinternatt i karasjokk :)
 
Takk for svarene, men 20 gram humle i 0 minutter,
blir det ikke litt skarp humlesmak på ølet da?
Kjøpøl smaker jo veldig lite humle.
 
erliande skrev:
Takk for svarene, men 20 gram humle i 0 minutter,
blir det ikke litt skarp humlesmak på ølet da?
Kjøpøl smaker jo veldig lite humle.

Med denne oppskriften blir det ca 30 IBU ( formel Tinseth ) Hvis jeg ikke husker feil ligger Tuborg på ca 18 IBU og Ringnes på ca 23 IBU. Så du kan gå ned litt på humlen hvis du skal lage noe lignende som de.
 
20 gram er ikke så veldig mye.  For å få en kraftig humlearoma bruker jeg 2 gram pr liter.  Hvorvidt de kommersielle storbryggeriene bruker noe som helst mot slutten av koketiden - se det vet jeg ikke.  I så fall er det vel gjerne en extract. Det er mulig for deg også - fåes både i tablett og i flytende form.  MEn bruk heller ekte saker i første omgang iallefall.  Tror bestemt ikke 20 gram er for mye, men om du er skeptisk, så kutter du heller ut den siste.  Blir ikke bedre øl av det, men kanskje enda mer likt kjøpeøl - og det er jo det du ønsker.

Mht de andre tilsetningene så kommer jeg frem til ca 25 IBU (Tinseth formel, Saaz pellets på 4 % AA, kokevolum 33 liter), og det er iallefall nok for kjopepils.
 
erliande skrev:
Takk for svarene, men 20 gram humle i 0 minutter,
blir det ikke litt skarp humlesmak på ølet da?
Kjøpøl smaker jo veldig lite humle.

Jo. Skal du lage noe som ligner på norsk industripils, så ville jeg brukt kun bitterhumle. Denne oppskrifta blir nok mer lik klassisk tsjekkisk pils, og kanskje en del mer humlearoma enn det som er vanlig der også.
 
IBU 20 – 25 for norsk pils. Selv om aroma/smakshumle ikke er erketypisk norsk industripils vil jeg for min del anbefale en liten mengde nobelhumle eks mittelfrüh, saaz, hallertau ved 10-15 min(ca10g). Jeg mener dette løfter smaken på pilsen, og har en lur maskerende effekt som dekker noe for eventuelle bismaker som måtte snike seg med ;)..
Personlig mener jeg også at å kun bruke disse noble lav-alfasyre humlene til bitterhumle gir en bedre smak i ølet enn å bruke mer nøytral høyalfa humle som magnum eller target..

Lykke til :)
 
Litt av "cluet" med å brygge slikt øl man finner i norske butikkhyller er å kjøre en relativt lav OG og en lav FG. Hvis ikke blir det for "kraftig" på smak. Dette innebærer at man bør meske på lav temperatur for å sikre god utgjæring. Man bør også bruke lite humle. En liten aromatilsetning på 10 min går an, men denne bør være liten. Gjærbehandling og temperatur har andre påpekt; Like viktig er renholdet. Alle bismaker skinner rett igjennom på en lys pilsner. Carapils har en tendens til å gjøre ølet søtt; For maltfokus ville jeg heller kjørt litt Vienna eller Munich-malt. For å minimere sjansen for DMS bør man koke i 90 min når brorparten av malten er Pilsnermalt.
Her er en oppskrift som gir lyst øl ala det du finner i butikkhyllene;

--------------------------------------------------------------------------
Sorli Fatol
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
                  Category: Pilsner
               Subcategory: German Pilsner (Pils)
               Recipe Type: All Grain
                Batch Size: 24 L
             Volume Boiled: 28 L
           Mash Efficiency: 82 %
       Total Grain/Extract: 4.50 kg
                Total Hops: 25.0 g

Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
            4 kg English 2-row Pils
          0.5 kg Vienna 2RS Malt
            10 g Magnum (Pellets, 14.50 %AA) boiled 60 minutes.
            15 g Hallertauer Mittelfrüher (Pellets, 4.50 %AA) boiled 10 minutes.
          Yeast: White Labs WLP833 German Bock Lager

Notes
--------------------------------------------------------------------------
Mesk 90 min på 65 grader C. 90 min koking. Gjæres 3 uker på 10 grader C. Lagring i min 2 uker på 2 grader C.

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
Original Gravity: 1.045
Terminal Gravity: 1.008
           Color: 2.97 SRM
      Bitterness: 22.5 IBU
Alcohol (%volume): 4.6 %
 
Tilbake
Topp