Lyst sukker i blond/trippel

Heisann lurte på om det var noen som hadde erfaring med forskjellen på lyst candisukker og bordsukker. Tenker ikke det hele tatt på mørke belgiske med mørkt candisukker.

Er det den store forskjellen i det hele tatt? I såfall tenker jeg det må være utgjæring i såfall som kan bli dårligere. Skal bruke det i kok til en blond i første omgang på en 80-20% pilsmalt-sukkeroppskrift så jeg ser det er mange som har basert oppskriftene sine på.i belgia. Og hvor er det lettest og få tak i belgisk candisukker? Bor i stavanger/sandnes område. Mørk sukker finner jeg men skal ikke brukes i denne oppskriften

Takker for svar

Ville kjørt på med helt vanlig sukker. Såvidt jeg forstår er typisk lyst kandissukker akkurat det samme.

Sist redigert:
Disse candisukker-variantene er bare bullshit. Kjempedyrt sukker. Hvis du ikke trenger smaksbidrag fra sukkeret, typ de lyse belgiske, bruk vanlig sukker. Trenger du smaksbidrag, kok egen sirup med vanlig sukker (se flere egne tråder om dette).

Litt OT. Med tanke på utgjæring og 20% sukker i oppskriften så ville jeg tilsatt sukkeret når stormgjæringen er på hell. Slik at kompisene i karet ikke spiser seg mette på desserten først.

Du kan fjerne sukker fra oppskriften et øyeblikk for å se hva forventet OG er uten sukker og bruke det tallet til bryggedagen.

Flere på forumet her som tilsetter sukker etter stormgjæringen fordi at det er det som er lurest i forhold til at sukkeret er mer lettspist og en kan ende opp med lat gjær som ikke vil spise mer.

Skal brygge en tripel selv i dag og nå skal jeg teste med 1,5 kg farin i koken.. Hvorfor ? , jo for jeg kan gjøre det og fordi jeg skal vekk en tur. I tillegg så synest jeg det er artig å teste det ut

Kun en liten batch da denne gangen..

Easybrew

Jeg ville hvis det var <10% like gjerne hatt det i kok, hvis det er snakk om mer enn det ventet til etter stormgjæringen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har tilsatt opp til 15% (målt i gravity, ikke vekt) i kok med gode resultater flere ganger. Utgjæring på 87-92%. WLP530.

Sist redigert:
Tilbake
Topp